Annons
Nyheter

Vindkraft och väg oroar sportflygare

Nyheter • Publicerad 27 april 2009

Ölands Motorklubbs flygsektion är orolig för att de planerade vindkraftverken i Räpplinge kan komma att begränsa möjligheterna till inflygningar på Borglanda.

Man befarar också att den blivande vägen i fältets norra del kan utgöra ett hinder för flygtrafiken genom belysningsstolpar och vägskyltar.

Annons

– Start- och landningsbanan medger att flygplan av typ Cessna 172, Piper PA 28 och liknande (enmotoriga, fyrsitsiga plan) med vissa begränsningaar kan genomföra start och landning vid normala väderbetingelser, medan större allmänflygplan sällan kan utnyttja sin fulla lastkapacitet, förklarar flygsektionens ordförande Lars Eriksson i en skrivelse till miljö- och byggnadsnämnden.

– Vi anser därför att det är av stor vikt att några förändringar som medför minskad hinderfrihet i samband med start och landning inte företas. De föreslagna vindkraftverken ligger utanför det område där de påverkar hinderfriheten för VFR-flygning (flygning enligt Visuella FlygRegler), men den nya generationen GPS-baserade instrumentinflygningsprocedurer som kommer att vara tillgängliga inom tio år kommer att ställa andra krav. Det vore därför mindre framsynt att redan nu begränsa möjligheterna till instrumentinflygningar.

Ett annat orosmoment i flygsektionen är den rondell och väg till Rosenfors som planeras.

– Här kan mycket lätt hinder byggas upp, till exempel belysningsstolpar och vägskyltning, som allvarligt kan påverka hinderfriheten vid den nora banändan och därmed begränsning av tillgänglig banlängd. Därför ber vi kommunens planerare att noga följa upp trafikmyndigheternas behandling av detta område, säger Lars Eriksson.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons