Vill göra Öland till ett kulinariskt besöksmål
Öland ska bli ett kulinariskt besöksmål.
Det vill Ölands Näringslivskontor som projektanställt Annigun Wedin, agronom på Länsstyrelsen, för att ta fram ett livsmedels- och turismprojekt.
Men redan i början av november kommer näringslivskontoret att marknadsföra Ölands goda sidor på matmässan Det Goda Köket i Stockholm.
Vi bokade tidigt en monter på mässan. Liksom tidigare år är det Tomas Isaksson som står för de praktiska arbetena medan vi står för det administrativa, säger näringslivschef Anders Nyholm.
Nytt för i år är att vi har fått ett centralt utrymme, alldeles innanför entrén, där vi tänker visa en öländsk matresa. Dessutom kommer vi att ordna någon form av event på scenen, och har även fått löfte att skriva i mässtidningen.
Mässan har också en tävling där första priset är en matresa till Piemonte i Italien, och där andrapriset är en resa till Öland för två personer. Priset är sponsrat av Kalmarflyg som ställer upp med två tur- och returbiljetter Stockholm-Kalmar, Liljas bil AB ställer en hyrbil till förfogande och Guntorps Herrgård med två övernattningar, två fyrarättersmenyer och två frukostbufféer, berättar Anders.
Näringslivssekreterare Tage Selander håller just nu på att boka in deltagare till den öländska montern.
På 20 år har antalet mathantverkare på Öland vuxit kraftigt och idag finns det omkring 50 stycken. Till mässan är det närmare tio som har anmält sig, men det finns plats för ytterligare några.
Man kan antingen hyra en hel monter eller dela den med ett annat företag, säger Tage och tillägger att Ölands Näringslivskontor sponsrar en del av deltagandet.
Och för andra som är intresserade av Matmässan så anordnar Tomas Buss en resa med övernattning den 7-8 november.
Annigun Wedin, som är tjänstledig från Länsstyrelsen, håller sedan en tid på att göra en förstudie för att se vilket underlag och intresse som finns för ett livsmedels- och turismprojekt i näringslivskontorets regi.
Jag har intervjuat 13 företagare om framtidsidéer och vad de behöver hjälp med.
Kompetensutveckling och hjälp med logistik var ett allmänt önskemål, liksom samordningsfrågor. Vidare att marknadsföra som ett matlandskap och att ordna olika aktiviteter.
När det gäller det senare så ligger ju deltagandet på Det Goda Köket inom de ramarna, säger Annigun Wedin.