Annons
Nyheter

”Vi borde införa en broavgift för turisterna”

Nyheter • Publicerad 29 juli 2009

Massturismen på Öland är inte enbart detsamma som pengar in i kassakistorna och jobb åt ett antal bofasta. Det finns en baksida också - kostnader för allt från infrastruktur till turistpensionärer som behöver vård och omsorg. Men ordföranden för Ölands Turist AB (Ötab), Rolf Edmark (m) har en lösning:

– Vi inför en broavgift, så får ö-kommunerna in ungefär 50 miljoner om året.

Annons

Det bor cirka 25 000 bofasta på Öland. Men en vanlig julitisdag som idag uppgår befolkningen till minst det tiodubbla - en kvarts miljon ungefär.

Lekmannen, som inte är fullt insatt i hur pengarna rullar, kan då lätt få för sig att de båda ö-kommunerna - särskilt Borgholm, skär guld med den berömda täljkniven i ett sådant läge. Men så är inte alls fallet.

– Nej, för kommunernas ekonomi betyder turismen nästan ingenting, säger kommunalrådet i den södra ö-kommunen, Kent Ingvarsson (m).

Det låter som en paradox, men visst har ha rätt. Om turismen genererade in hinkvis med pengar till en typisk turistkommun som Borgholm, borde just den kommunen, tillsammans med alla andra typiska turistkommuner, vara en av landets mest välmående. Men så är inte fallet.

Finns det då inget som är positivt för kommunerna med ökad turism?

Kent Ingvarsson pekar på några punkter:

– Det lokala näringslivet vinner förstås på turismen. Servicenivån för de fastboende hålls uppe under året. Arbetstillfällen för våra ungdomar.

– Men den vanlige ölänningen, som inte är inblandad i näringen i sig, vinner nog inte så mycket.

– Och skattemässigt vinner kommunen nästan inte ett dugg. Bolagsskatter kommer som bekant inte kommunerna till del och sommarjobbarna kommer oftast inte upp i beskattningsbara inkomster.

Och även om det nu skulle bli en peng in till kommunens kassakistor, så äts det genast upp av kostnader för turismen. För visst finns det sådana.

Annons

– Jodå, slitaget på vägar och kommunala anläggningar, sophämtning och renhållning.

– Nej, allt är inte netto in.

Massturism är alltså inte en generell lösning för Ölandskommunernas ekonomiska problem.

Vad tycker då partikollegan, tillika ordföranden i Ölands turist AB, Rolf Edmark om en sådan defaitism i dessa turisttider? Dessutom kommande från ett kommunalråd?

– Turismen är huvudnäringen här på ön. Det är ingen tvekan om den saken, kontrar han direkt.

– Ser man till hela landet så omsätter turistindstrin 244 miljarder. Det är mer än vad klassiska industribranscher som exempelvis bil- och stålindustrin kommer upp i.

– Och turistindustrin kommer att bli än viktigare i framtiden.

Men han ger ändå Kent Ingvarsson rätt i en sak – det finns en baksida.

– Kommunerna i sig har dåligt med möjligheter att tjäna pengar på turismen. Ingen bidrar exempelvis med att rätta till den oerhörda obalans som finns i infrastrukturen.

– Vi har kostnader som vi inte får intäkter för.

Annons

Men Ötab-ordföranden har en enkel och radikal lösning på problemet. En lösning som visserligen luftats förr om åren - dock mest på skämt, men som nu alltså plötsligt blir ett officiellt förslag från turistindustrin själv.

– Vi borde införa en broavgift. En ”brotia” till exempel. Det skulle innebära cirka 50 miljoner in – om året, för de båda Ölandskommunerna.

• Är detta ett fullt allvarligt förslag från dig som Ötab-ordförande, eller bara lite allmänt personligt tyckande?

– Nej, jag menar allvar. Varför skulle det vara oöverkomligt? På kontinenten har man direktbeskattat turister i åratal, varför skulle inte vi kunna göra sammaledes?

• Men nu äger inte kommunerna bron...

– Det går att ordna med en koncession.

– VI har ett behov av att få in pengarna. Detta är ett väldigt enkelt – och beprövat, sätt att fixa den detaljen.

Nu finns det förstås en del kringproblem, blanda mycket annat måste vägtullar byggas någonstans. Helst så att köerna inte blir alltför långa.

Men 50 miljoner att dela på för de båda ö-kommunerna – det tål att fundera över...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons