Vägverket justerar hastighetsmixen
ÖLAND
Vägverkets kritiserade och rika hastighetsflora på 136:an mellan Borgholm och Ölandsbron kan inom kort blir föremål för mindre justeringar.
Vi tittar på några förändringar, säger Stefan Johansson, trafikingenjör på regional nivå vid Vägverket i Jönköping.
Ramaskri räcker inte. När Vägverket, med nya hastighetsklasser i backfickan, flaggade om på 136:an tuggade merparten av bilisterna fradga.
Det var, och är, en osalig mix av 60, 30, 40, 80, 70, 50 och 90 på en sträcka av knappt tre mil skiftar den högsta tillåtna hastigheten femton gånger. Lägg till fem fartkameror på sträckan Borgholm - Algutsrum och bilisternas kollektiva nervsammanbrott lurar bakom närmsta kurva.
Skyltutställning. Helt sanslöst, kommenterade Lisbeth Lennartsson, flitig bilist och kommunalråd, för att i ett överklagande från Borgholms kommun underkänna Vägverkets miljö- och säkerhetsargument.
JUSTERINGAR
Ilskan från Öland har gett avtryck.
Jag är lite överraskad av styrkan i reaktionerna, det är rätt så unikt, säger Stefan Johansson, trafikingenjör på Vägverket i Jönköping och medger att det det finns en läxa att lära från Öland.
Det är de nya hastighetsklasserna som uppfattas som plottriga, det är en lärdom vi tar till oss.
Efter uppföljning på plats, med bland annat Lennart Ivarsson från Vägverket i Kalmar som sällskap i bilen, flaggas för nya förändringar. Åt det önskade hållet.
Överklagandet lever ju sitt eget liv och är i regeringsrätten, men vi tittar ändå på några förändringar för att inte ha fullt så många olika hastighetsbegränsningar, berättar Stefan Johansson och tillägger:
Det kommer att ske mindre justeringar.
DIALOG
Exakt vad som ska göras ska växa fram i dialog med Borgholms kommun och vad Ölandsbladet erfar berörs även Mörbylånga kommun då omskyltning till mer enhetliga hastigheter är aktuella i bland annat Glömminge, Ekerum och Halltorp.
Kommunens trafikexpert Christer Petersson, med titeln planeringschef, har även han förnummit de nya vindarna från Vägverket.
De har varit här och tittat och det finns en dialog, det finns en antydan till att de nu ser annorlunda på den skyltning som är gjord, bekräftar han.
LOGISKT?
Kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, som Ölandsbladet ofta når på mobil när hon är på resande fot, vanligen i bil, uppskattar Vägverkets fotbyte.
I så fall jättebra och mycket positivt för arbetspendlarna, säger hon, dock från en position i stadshuset.
Den haltande logiken i Vägverkets hastighetsgiv efter 136:an är för övrigt ett ständigt återkommande spörsmål, vilket bland annat avspeglas i samtal till Ölandsbladet.
Som bara 80 i stället för 90 från Rälla till Glömminge där vägen är bred och fin. Om du svänger av 136:an ner till Isgärde och den smala och krokiga vägen där så är det 70, det skiljer endast tio, hur logiskt är det, frågar sig en bilist som kontaktat Ölandsbladet.