Vacuum efter O T Dahlberg?
MÖRBYLÅNGA
På tisdagen samlade Mörbylånga kommun ihop styrkorna kommunalråd, skol- och kommunchef, samt nämndsordförande till en presskonferens för att räta ut alla frågetecken kring skolbygget (vilket det nu blir) i Färjestaden. En sak blev dock klarlagd. Det är skolnämnden som beslutar om ett det blir något skolbygge.Rösterna har varit höga i alla läger.
Kommunalrådet Kent Ingvarsson (m) har sagt än det ena än det andra (men jag har bara sagt en sak) med allt starkare röstvolym. Skolchefen Ann Willsund har varit irriterad på både Ölandsbladet och politiker det sistnämnda dock lite mer viskande. Skolnämndens ordförande, Sven Stensson (m), har i och för sig inte höjt rösten, men talat om högstadiebygge vid fel tidpunkt. Och så kan vi toppa med en aggressivt aktiv föräldraförening som inget heller vill än att deras telningar ska få gå i en skola utan att behöva riskera allehanda sjukdomar. Hela denna brygd har nu kokat i ett antal veckor, men på tisdagen skulle allt rätas ut vid en presskonferens med representanter för samtliga parter utom föräldrarna.
FRÅGETECKEN
Vid denna presskonferens framkom dock inget mer än att alla berörda parter gjort rätt och ingen är skyldig till några misshälligheter. Möjligen har rutinerna inte fungerat som de ska och Kent Ingvarsson sträckte sig till att medge att han kanske varit lite otydlig.
Vi fick fyra uppdrag av kommunledningen, inledde skolchefen Ann Willsund den historiska exposé som skulle visa hur saker och ting utvecklat sig på skolfronten.
Det första uppdraget var enligt Ann Willsund att:
Åtgärda det som är mest akut.
Uppdrag nummer två, tre och fyra verkar ha varit ett sammelsurium av att utreda behov av skolbibliotek, samlingslokal, simhall och eventuella ny eller reinvesteringar i Färjestadens skola under 20082009. Ann Willsund medgav också att allt inte var så tydligt.
Allt detta innebar att det blev visa frågetecken för oss. Vad innebar utredningsuppdraget egentligen?
SKOLA ELLER VA
I november 2006 kommer så beslutet från fullmäktige om att avsätta drygt 30 miljoner kronor för att ersätta byggnaderna Boken och Eken.
Återigen fick vi nu ställa oss frågan: vad ska vi börja med. I vilken ordning skulle vi ta dessa uppdrag, hävdar Ann Willsund.
Under tiden satt kommunledningen, åtminstone enligt kommunalrådet Kent Ingvarsson (m) och väntade på skolnämndens utredningsresultat.
30 miljoner finns beslutade för skolan. Vad vi väntat på är en redovisning på de andra tillkommande ärendena.
Detta uttalande bidrog dock inte till att göra saker och ting så mycket klarare. Främst då frågan om varför inte skolbygget är igång. Inte blev det så mycket bättre när kommunchefen, Staffan Larsson, skulle ge sin syn på saken:
Man måste väga skola mot VA och allt annat. Idag investerar över 100 miljoner om året. Det klarar vi inte.
Antydde kommunchefen att det inte skulle bli någon skola?
MAKTVACUUM
Nu fick skolchefen och nämndsordförande rycka in på allvar för att styra det hela åt rätt håll åtminstone ur föräldrarnas synpunkt.
Min uppfattning är att nämnden kommer att besluta om att vi ska bygga skolan och börja projektera omedelbart, sa Sven Stensson. och fick medhåll av Ann Willsund:
Vi kommer att trycka på så kraftigt vi kan för att det ska bli ett bygge.
Och så slutade presskonferensen i viss endräkt trots alla tidigare rallarsvingar från olika håll och kanter. I sammanhanget kan man då undra varför detta skolbråk överhuvudtaget dragit igång. Pengar fanns och besluten var fattade bortsett från själva igångsättningsbeslutet. Förmodligen kan det förklaras med en alldeles färsk nämnd hela nämnde utom Ann Rydström Fransson (s) är utbytt mot nytt folk. Lägg till att Kent Ingvarsson (m) är ett nytillträtt kommunalråd, med klarare uppfattning om att facknämnderna ska sköta sitt och inte springa till kommunstyrelsen i parti och minut en slags kulturomvälvning i kommunborgen.
Ska vi också våga påpeka att det fortfarande finns ett slags maktvacuum efter den gamle mer diktatoriske skolchefen Göran O.T. Dahlberg? O.T. Dahlberg körde sitt race utan att kasta så många sidoblickar omkring sig. Ingen behövde bekymra sig särskilt mycket om skolan. Och hade han väl fått pengarna drog projekten igång fortare än kvickt.