Annons
Nyheter

Utryckningsvägen för långsam

Nyheter • Publicerad 4 juni 2008

FÄRJESTADEN

Den nya fina brandstationen i Färjestaden har funnits på plats längst upp på Storgatan i ett halvår ungefär. Med själva stationen är det inga problem. Däremot med utryckningsvägarna från stationen.

Annons

– Att dundra fram i 90 på en 30-väg är inte tillrådligt, säger också Anders Sporrong på räddningstjänsten.

Nuförtiden får brandbilarna, till skillnad mot den gamla stationen i Färjestaden, plats i garaget. Men när larmet går gäller det för brandmännen att ändå vara försiktiga och ta det varligt. Den utryckningsväg man oftast behöver ta, Möllstorpsgatan, är en smal 30-väg.

– Och man kan inte dundra på hur som hest på en sådan väg, påpekar säkerhetssamordnare Anders Sporrong.

Vägen används för övrigt också av många skolbarn vilket inte gör saken bättre om larmet skulle gå.

EN SNABB LÖSNING

Problemet är nu inte dagsfärskt. Redan i början av 1970-talet talades det om, och planerades det så smått för, en ny Möllstorpsgata som skulle bli något av en kringled runt Färjestaden. Men mycket vatten har flutit under Ölandsbron sedan dess och vägen finns, som alla vet, fortfarande inte i verkligheten. Men det är inte så att kommunen denna gång lagt handlingarna längst in i någon skrivbordslåda. Vägen är beslutad och skulle kunna vara under byggnad om inte privatpersoner tagit sig för att driva överklagandekonsten till sina yttersta gränser.

Planen på den nya vägen har visserligen, som det heter, vunnit laga kraft. Men en medborgare som ondgjort sig över utvecklingen på vägfronterna har lyckats hitta ett nytt överklagandespår. Han har lyft fram själva beslutet som något rättsvidrigt och lyckats driva ärendet (enligt lagen om rättsprövning av förvaltningsbeslut) ända till regeringen. Och där har det tagit stopp.

Dessa sakernas tilstånd vill nu inte Räddningstjänsten på Öland finna sig i. I ett förhållandevis skarpt formulerat brev till Ölands Kommunalförbund, påpekar räddningschef Bengt Andersson, riskerna med brandbilar och smala 30-vägar med hyfsat stor trafikbelastning. Dessutom hävdar han att ”boende utmed Möllstorpsgatan har hört av sig till Räddningstjänsten angående behovet av den nya Möllstorpsgatan.”

Och det är klart att hedervärda medborgare sätter kaffet i vrångstrupen när ett antal brandbilar modell större susar fram på det som närmast är att betrakta som en cykelväg. Räddningschefen understryker också i brevet ”behovet av en snabb lösning.”

VIKTIGA SEKUNDER

Annons

– Självklart kan vi inte ha det så här. När vi rycker ut är insatstiden ytterst viktig. Ofta rör det sig om minuter eller rent av sekunder, säger Anders Sporrong.

– Att slingra sig fram på en 30-väg är inte görligt eller tillrådligt.

Men om ni inte kan köra på den gamla Möllstorpsgatan, hur gör ni då?

– När vi ska förstärka inne i Kalmar exempelvis har vi tagit den övre, och mycket längre vägen, förbi Almérs.

Även Anders Sporrong hoppas givetvis på en snabb lösning. Och Mörbylånga kommun har vädjat till regeringsrätten att skynda på.

– I februari fick vi veta att ärendet skulle ta minst ett år. Men efter att Mats Lindahl (miljö-och byggnadschef, reds anm) skrivit till regeringsrätten började det röra på sig – åtminstone lite. Ärendet ligger nu hos regeringsrätten. Den senaste skrivelsen därifrån är daterad den 4:e mars, berättar Kerstin Matts på förvaltningen.

Och därefter?

– Nej, sedan har vi inte hört ett pip.

Vissa kvarnar mal långsamt, men frågan är om det inte finns gränser – särskilt när det gäller att rädda liv...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons