Annons
Nyheter

Under snittet för Borgholm

Nyheter • Publicerad 8 september 2011

BORGHOLM

Hur är kommunens service mot företagarna?

Annons

Om företagarna, inhemska som utsocknes, själva får svara?

– Borgholm hamnar under snittet, men det intressanta är inte hur vi ligger till i jämförelse med andra kommuner. Det intressanta är vilket läge vi är i och hur vi ska förbättra oss, säger kommunchefen Lars H Frick med SKL:s ”Insikt 2011” på bordet.

357 företag som alla på ett eller annat sätt hade t myndighetskontakt med Borgholms kommun under 2010 tillsändes frågeenkäten ”Insikt 2011” från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

187 svarade.

Materialet och Borgholms betyg, Nöjd Kund Index-värde 57 att jämföra med 66 i NKI-värde för samtliga deltagande kommuner, redovisades under gårdagen av kommunchefen Lars Frick och miljö- och byggchefen Göran Borgö.

– Borgholm ligger under genomsnittet, men jag är lite emot rankning. Detta är första gången vi är med och då betyder det inte så mycket hur man ligger till i jämförelse med andra kommuner. Det intressanta är vilket läge vi är i och hur vi ska förbättra oss, säger kommunchefen Lars H Frick.

– Insikt 2011 ger oss ett bra underlag att jobba vidare med, det är värdefullt att göra sådana här studier, anser Göran Borgö.

NÖJDA MED ALKOHOLEN

De myndighetsområden som ingick i undersökningen var brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd samt serveringstillstånd där frågor och svar grupperats inom sex faktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Ett sammanhanget högt betyg fick kommunen på punkten serveringstillstånd, där företagarna är nöjda med effektivitet, bemötande och kompetens.

Annons

Däremot drogs helhetsbetyget ner av företagaras omdömen när det gäller brandtillsyn.

– Här ligger vi mycket lägre än Mörbylånga. Skillnaden förvånar oss efter räddningstjänsten är gemensam, det är samma organisation och samma personal i både Mörbylånga och Borgholm, konstaterar Lars H Frick.

MINDRE ANGENÄM

I en skriftlig kommentar till resultatet tror räddningschefen Bengt Andersson sig ha hittat flera delsvar, bland annat att Borgholm har betydligt fler säsongsbundna företag inom hotell och restaurang än Mörbylånga.

Och dessa har, enligt Bengt Andersson, en annorlunda attityd till brandskyddsfrågor än året runt företag inom industri och handel.

– Anmärkningarna (räddningstjänstens) kostar pengar att åtgärda och upplevs som en påfrestning att behöva ta itu med när säsongen är så kort. Kontakten med räddningstjänsten kan därför upplevas som mindre angenäm, konstaterar han.

GÅ FORT

Kraven från sommarföretagarna i Borgholm är något både Lars Frick och Göran Borgö tar upp när de trots allt jämför Borgholm med andra kommuner.

– Vi är väl medvetna om att Borgholm har specifika förutsättningar med många sommarföretagare med krav om att det ska gå extra fort. Sommartid får vi ett ökat tryck som inte finns i många andra kommuner, säger Göran Borgö.

– Därför får vi nog jobba lite annorlunda än till exempel Mörbylånga och Kalmar om vi ska upp i rankning.

Annons

Förbättringspotentialen hittar de i det generella bemötandet.

– Bemötande ska prioriteras i förbättringsarbetet. Förhoppningsvis kommer nästa mätning ge ett tydligt förbättringsresultat.

Salem toppar rankningslistan med 81 i NKI. Mönsterås är länsetta med 74.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons