Två döda i trafikolycka i Tveta
UPPDATERAD VERSION (ursprungligen publicerad 2007-05-21)
TVETA
En 36-årig kvinna avled och senare även en 19-årig man efter en trafikolycka vid Tveta, mellan Färjestaden och Gårdby, strax innan klockan 13 på måndagseftermiddagen.
Det finns inga vittnen till olyckan, som inrapporterades till larmcentralen av efterkommande trafikanter. En obehaglig syn mötte räddningstjänsten när de kom till olycksplatsen, strax sydost om avfarten mot Kåtorp. De båda bilarna var illa tilltygade och de bägge förarna satt fastklämda. I den ena bilen, en Ford Escort kombi, fanns en kvinna och i den andra, en Audi, en man. Enligt räddningsledaren Anders Sporrong var kvinnan inte vid medvetande, medan räddningspersonalen fick viss kontakt med mannen.
– Vi fick klippa upp taket och pressa ut bilarna, beskriver Anders Sporrong.
FÖRSIKTIGT ARBETE
Samtidigt som brandmän arbetade med att få loss de skadade så gjorde sjukvårdspersonal sitt främsta för att hjälpa kvinnan och mannen. Arbetet med att få loss de bägge tog drygt en timme. Räddningspersonalen måste vid sådana här svåra olyckor gå försiktigt till väga. Brandmännen måste stanna upp med sitt arbete för att låta sjukvårdare utföra nödvändig vård på de skadade.
Kvinnan förklarades död vid Länssjukhuset i Kalmar, där även den 19-årige mannen avled under kvällen. Båda var hemmahörande på Öland.
VÄGEN STÄNGDES AV
Räddningsledaren Anders Sporrong kunde inte ge någon förklaring till olyckan på måndagseftermiddagen.
– Vad vi kan förstå när vi ser bilarna är att de möts på sämsta tänkbara sätt. De har träffat varandra med vänster sida mot vänster sida, säger Anders Sporrong och visar med händerna hur två bilar möter varandra förarsida mot förarsida.
– Bilarna klarar oftast bättre att mötas rakt, front mot front. De är byggda så, förklarar Anders Sporrong.
ÖKÄND VÄGSTRÄCKA
Under tiden räddningsarbetet pågick var vägen mellan Tveta och Gårdby avstängd. Trafikolyckor med dödlig utgång brukar vanligtvis utredas av Vägverket, för att eventuellt kunna förbättra trafiksäkerheten. Sträckan där olyckan skedde är ökänd vintertid, och räknas som en av öns farligaste – i synnerhet vid den första halkan.Nu kan den dystra statistiken även läggas till sommarhalvåret.
PETER BOSTRÖM
JAN L LINDGREN