Annons
Nyheter

Turisterna hittade till Ölands campingar

Nyheter • Publicerad 20 september 2012

ÖLAND

Sommaren 2012 var inte någon höjdare – vädermässigt. Och många turistsiffror pekar neråt rapproteras det här och var.

Annons

– Nej, så är det inte alls, hävdar ordföranden för Camping Öland, Catrin Sörenson. I vår bransch var det uppåt och vi gör ett bättre resultat än förra säsongen.

Det kom ett ilsket mail till Ölandsbladet från ordföranden i Camping Öland, Catrin Sörenson. (Camping Öland är en intresseorganisation för 21 campinganläggningar på ön). I brevet hudflängdes ”media” för negativa skriverier om turismen:

”Den nedåtgående trend för turistmålet Öland som basunerats ut i media under sommaren känner i alla fall inte Ölands campingföretagare av”, hävdades det i brevet. Vidare påpekade Catrin Sörensson att: ”Det är riktigt tråkigt att behöva läsa i media om att det skulle gå dåligt för Öland, att vi skulle vara ute i kylan…”

Alltså som vanligt, sommaren var relativt usel – och det var medias fel.

– Nej, inte vädret, skrattar Catrin Sörenson, men det var ganska mycket av negativa skriverier.

– Men inom min specifika turistbransch, alltså campingverksamhet, tycker alla att det var en väldigt bra säsong. Vi talar om en generell uppgång på fyra till sex procent.

– Vattnet tog slut uppe i Böda till exempel. Det var i och för sig inte positivt, men det indikerar ju att det rörde sig mängder med folk på ön.

FOKUS PÅ DET POSITIVA

Catrin Sörenson hävdar dock att Öland, trots tv 5:s nedslag i Böda, synts mindre i olika media. En alldeles färsk turistutredning visar också att exempelvis Gotland och Skåne varit intressantare och legat högre upp i folks medvetande än Öland.

– Vi har inte varit så duktiga på marknadsföring.

Annons

Vad gör då andra som inte Öland gör?

– Tja, Gotland visar upp sig i Stockholm varje år och kör hela reklamregistret för sin ö.

Som bekant är det två år sedan Ötab gick i konkurs. Således är det andra säsongen som Öland står utan en specifik organisation för marknadsföring. Men det finns en nybildad branschorganisation – Marknadsföringsrådet – som befolkas av både näringslivs- och kommunfolk.

– Det finns även med representanter för Ölandsidrotten. Något som jag tycker är jätteroligt.

– Hursomhelst, nu är vi på gång med en marknadsföringsplan för nästa år.

Som ska?

– Fokusera på det som är positivt. Mat till exempel…och ja, tala om hur trevligt det är här på Öland.

ENGAGEMANG EFTERLYSES

Tidigare var de båda ö-kommunerna djupt engagerade i Ölandsturismen via Ölands Kommunalförbund. Näringslivets försök att ta över ruljangsen gick som bekant åt pipsvängen och numera är kanske de kommunala turistmusklerna så där våldsamt spända.

– Jag tycker att man skurit ner de kommunala satsningarna alldeles för mycket. Jag skulle vilja se mycket mer av kommunalt engagemang i allt som har med turism att göra.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons