Annons
Nyheter

Tiomiljonersprojektet som blev en oasfalterad trafikfara

Nyheter • Publicerad 16 februari 2007

VICKLEBY

Den nya gång- och cykelvägen mellan Färjestaden och Haga Park har kostat tio miljoner kronor. Men en 500 meter lång sträcka mitt i Vicklebyskogen där väg 934 är som smalast har efter ett rejält missförstånd lämnats oasfalterad.

Annons

Länsstyrelsen har i en tidig utredning angående den då planerade cykelvägen markerat att sträckningen skulle gå genom Vicklebys naturreservat. Länsstyrelsens påpekande har sedan tolkats av Vägverket som att den aktuella sträckan genom naturreservatet inte får asfalteras. En felaktig tolkning har det senare visat sig. Det finns inga hinder för en asfaltering.

Nu är projektet avslutat. Cykelvägen står färdigasfalterad och klar, förutom då den dryga halvkilometern genom Vicklebyskogen. Följderna har redan kunna konstateras. Cyklister, inlines- och rullskidoåkare vinglar i stället ut på väg 934 för att ta sig förbi den halva kilometer av cykelväg som lämnats oasfalterad.

”KVALIFICERAT VANSINNE”

Nu kräver Mörbylånga kommuns tekniska nämnd, vilka också ansvarar för trafiken i kommunen, ett möte med Vägverket för att reda upp situationen.

– Det här är kvalificerat vansinne, dundrar Ove Karlesand, ordförande i tekniska nämnden.

Hur problemet över huvudtaget uppstått kan vara svårt för en utomstående att förstå.

– Sånt här får inte hända. Länsstyrelsen skyller på Vägverket och Vägverket skyller på länsstyrelsen, konstaterar Ove Karlesand.

Den nuvarande trafiksituationen är inget som Mörbylånga kommuns tekniska nämnd kan tolerera.

– Det är en trafikfara. Jag kommer inte att ge mig förrän det är asfalterat på samma sätt som den övriga cykelvägen, garanterar Ove Karlesand.

PENGARNA ÄR FÖRBRUKADE

Annons

Ett bekymmer är emellertid att Vägverket redan slutredovisat projektet och att alla pengar är förbrukade. Mörbylånga kommun har heller inga medel för att själva färdigställa cykelvägen.

– Men vi kan inte ha det såhär. Det borde finnas någon fond på Vägverket som kan nyttjas, säger Ove Karlesand.

Målsättningen enligt Mörbylångas tekniska nämnd är att cykelvägen ska vara färdigasfalterad till den stora turistsäsongen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons