Annons
Nyheter

Symbol för Färjestaden planeras att säljas ut

Nyheter • Publicerad 7 april 2006

FÄRJESTADEN

Färjan Kalmarsund VIII, Färjestadens kanske mest framträdande symbol, planeras att säljas ut på andelar.

Annons

Kalmarsund VIII har haft en brokig historia sedan hon slutade trafikera sundet hösten 1972 som sista färja mellan Färjestaden och Kalmar, då Ölandsbron invigdes. Samma höst såldes hon till Jugoslavien och döptes om till Vis.

PARADIS MEDGER

För sju år sedan köpte Olof Paradis Kalmarsund VIII, eller Komiza som hon då döpts om till, och augusti 2002 återbördades hon till Färjestaden. Två år senare gick hon åter sin gamla rutt över Kalmarsund, precis som på den gamla goda tiden.

Men det senaste året har inte mycket hänt, där hon ligger lite på sniskan intill kajen i Färjestadens hamn, och rykten omkring färjans sjöduglighet har börjat florera (vilka dock Paradis dementerade i torsdagens tidning).

Nu kan dock Ölandsbladet avslöja att tankar finns på att sälja ut andelar av Kalmarsund VIII – något som Paradis inteförnekar, men dock inte vill gå ut med offentligt.

– Vi har ingenting klart ännu, säger han hemlighetsfullt utan att kommentera vidare.

SUNDEBY SATSAR

Samma källa som Ölandsbladet varit i kontakt med hävdar dock att en ”utförsäljning” redan är ett faktum. Den schweiziske mångmiljonären Björn Sundeby, om sommaren boende i Runsbäck, sägs nämligen ha satsat pengar i färjan.

Först gör Olof Paradis sken av att han fortfarande är ensam ägare till Kalmarsund VIII, men vid en direkt förfrågan om inte Sundeby finns med i bilden medger han även detta. Paradis påpekar dock att han fortfarande står för merparten av det satsade kapitalet själv.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons