Annons
Nyheter

SvD köper öländsk resesajt

Nyheter • Publicerad 5 februari 2007

STRANDTORPSHAGE

Martin Pettersson från Strandtorpshage och Martin Magnusson, Kalmar, säljer 91 procent av resesajten Mintur.se till Svenska Dagbladet. Enligt vad Ölandsbladet erfar är uppgörelsen i miljonklassen.

Annons

Det är i den prisklassen och uppåt som uppgörelser av det här slaget brukar hamna.

Förhandlingarna har pågått under några månader och har för Martin Pettersson och Martin Magnusson inneburit många Stockholmsresor.

– Vi går inte ut med några siffror, men vi är jättenöjda, säger Martin Pettersson.

MinTur är en av Sveriges mest populära resecommuites med 4 700 medlemmar, 29 000 läsarinlägg och 165 000 läsarbilder.

BÖRJADE SOM SKOLPROJEKT

Kompisarna Martin Pettersson och Martin Magnusson startade resesajten för fem år sedan som ett skolprojekt när de gick på högskolan i Kalmar. De bägge grundarna känner inget vemod när de nu överlåter sin skapelse till Svenska Dagbladet.

– Tiden var mogen, konstaterar Martin Pettersson.

Från Svenska Dagbladets sida ställer man stor tilltro till Martin Pettersson och Martin Magnussons resesajt. De bägge kompisarna kommer också att arbeta kvar för sajten i Svenska Dagbladets regi.

– Vi ser en enorm potential att få utveckla MinTur i samverkan med SvD.se och andra sajter inom SvD-koncernen och Schibsted. Resor är ett av de områden som växer mest på nätet nu, både redaktionellt och kommersiellt, säger Martin Pettersson.

UPPSKATTAD MÖTESPLATS

Annons

Köpet av MinTur är ett led i en satsning för att skapa mer dialog med besökarna på

mediehuset SvD:s sajter.

– Min Tur har på kort tid och med små resurser etablerat sig som en levande och uppskattad mötesplats för resenärer och för kompisar och anhöriga hemma i Sverige, säger Bo Hedin, vd och chefredaktör på SvD Nya Medier.

Från Svenska Dagbladet ser man utvecklingsmöjligheter i och med förvärvet av mintur.se.

– Vi kommer inom kort med fler tjänster och funktioner som knyter nätanvändarnas aktiviteter mer till det vi journalister gör på SvD.se, säger Bo Hedin.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons