Annons
Nyheter

Stöttar fastlandsturism i kris: ”Det slukar enbart pengar”

Nyheter • Publicerad 18 oktober 2007

ÖLAND

Allt fler frågar sig nu varför Öland med Ölands Turist AB skall engagera sig i Turism i Glasriket och Destination Kalmar, två krisorganisationer.

Annons

Turism i Glasriket AB ägs av fyra kommuner, Uppvidinge, Lessebo, Nybro och Emmaboda. Tidigare var glasbruken Kosta Boda Orrefors med i bolaget men sedan glasbruken dragit tillbaka sitt stöd på tre miljoner kronor befinner sig Turism i Glasriket i en djup kris och saknar ledning. Två av fyra anställda har fått sparken. Glasbrukskoncernen med miljardären Torsten Jansson som ägare har förklarat att de hädanefter sköter sin egen marknadsföring.

Som tillfällig VD  i Turism i Glasriket har kommunalrådet och socialdemokraten Marcus Lund i Nybro gått in. Han vill inte kommentera hur framtiden ser ut eller hur samarbetet med Ölands Turist AB kan tänkas bli utformat, om det skall vara en gemensam VD (Gustaf Öholm) eller inte. Allt förefallet vara mycket hemligt och omgivet av stort hysch-hysch och det hänvisas till styrelsesammanträden i november.

”OBEGRIPLIGT”

Även Destination Kalmar är en organisation i kris efter miljonäventyret med Salve, som orsakat kommunala förluster på mellan 20 och 50 miljoner kronor, inget vet exakt.

– Jag kan för mitt liv inte begripa varför Öland skall gå in i dessa krisorganisationer, som enbart slukar pengar. Man kan misstänka att det är kassasuccén Ölands Skördefest som de andra kommunerna vill åt. Öland med Ölands Skördefest är ett så starkt varumärke att vi klarar oss på våra egna meriter, säger en centralt placerad person i den öländska turistnäringen.

– Turism i sydost, som enbart kommer att styras av politiker, är förstås en dröm för sådana som jagar lönsamma uppdrag, men Öland gynnar det inte. Ölands problem är jämförelsevis små, varför skall vi frivilligt ta på oss stora problem?

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons