Storsatsning för att locka danska turister
Regionförbundet kommer tre år framöver att marknadsföra Kalmar län i Danmark. Det är en gemensam satsning med Visit Sweden och regionerna i södra Sverige. Arbetet kommer att koncentreras på att få hit danska besökare på tider som inte ligger inom den traditionella högsäsongen.
Detta är en målmedveten satsning som Projekt Vinst vid Regionförbundet har gjort för att nå de uppsatta målen med att öka antalet utländska gästnätter i regionen och att öka den nationella marknadsandelen i Danmark.
Marknadsföringen kommer till stor del att ske genom olika transportörer som hjälper danskarna att ta sig till Sverige. De aktuella transportörerna är färjor – Scandlines och Stena Line, bron – Öresundsbron och tåget – DSB First. Redan 2009 kommer annonsering i fack- och dagspress samt kundtidningen på Öresundståget att göras. En speciellt uppbyggd marknadssajt kommer från och med 11 januari att ligga på DSB Firsts hemsida. På denna sida kommer det att finnas möjlighet att inspireras av våra besöksmål och att navigera för att hitta hit. I en förlängning kommer det även finnas möjlighet att boka boende och evenemang.
– Detta är en stor möjlighet för Kalmar län att synas i ett större sammanhang, säger Christina Thorstensson projektledare för Projekt Vinst på Regionförbundet i Kalmar län. Vi vill att danskarna ska se södra Sverige som en inrikesresa istället för en utlandsresa. Att de över helgen t. ex. kan åka till Glasriket och shoppa eller ta en runda på någon av länets golfbanor.
Totalt kommer Regionförbundet genom Projekt Vinst att satsat 460 000 danska kronor under 2009 på marknadsföring av länet i Danmark.