Annons
Nyheter

Skolinspektionen kritiserar Skansenskolan

Nyheter • Publicerad 30 december 2009

MÖRBYLÅNGA

Skolinspektionen har granskat 50 skolor i landet beträffande arbetet med att komma till rätta med trakasserier och kränkande behandling. En av de granskade skolorna, Skansenskolan i Mörbylånga, hör inte till de bättre. Och lärare som använder grovt språk uppskattades definitivt inte...

Annons

Då och då matas menigheten med chockbilder inifrån den svenska skolvärlden. Dessa ögonblicksbilder visar en arbetsplats och ett arbetsklimat som få vuxna skulle tolerera, men som många barn och ungdomar dagligen utsätts för.

Grova tillmälen, trakasserier, kränkningar, mobbing, ren misshandel – allt hör tyvärr till en slags normaltillvaro i många skolor.

Den myndighet (förutom polis och rättsväsende....) som ska försöka få bukt md denna olyckliga utveckling är skolinspektionen. Till denna myndighets uppgift hör givetvis också att granska hur läget är på olika skolor.

Under höstterminen gjorde inspektionen också ett flertal nedslag i den svenska skolvärlden. Ett 50-tal skolor besöktes, varav en var Skansenskolan i Mörbylånga.

Vad fann man då?

Milt uttryckt levde inte Skansenskolan upp till kommunens första-pris (år 2002) som Sveriges bästa skolkommun. Tvärtom finns det, enligt inspektionsrapporten, uppenbarligen en hel del att göra för att förbättra läget.

De planer och dokument som finns för att lägga ramar för så kallad problemhantering ”uppfyller inte de krav som ställs ...mot kränkande behandling.”

Skolinspektionen konstaterar vidare att: ”några uppföljningsbara mål finns inte.”

Med andra ord, mycket fint snack men lite konkret verkstad.

Men det kanske inte är så lätt att få hyfs på det sociala samspelet när ”det framkommer att det även finns lärare i skolan som använder ett grovt språk, vilket elever och annan personal upplever som bekymmersamt.”

Annons

Av rapporten framkommer också att konkret och rejäl handlingskraft mot mobbing är sorgligt eftersatt:

”Det finns en uppgivenhet hos eleverna att lärarna inte ser, eller inte är där det händer och enbart reagerar reaktivt...”

Det finns heller inga tydliga rutiner och åtgärder vid kränkningar som utförs av personal mot en elev eller elever. Och de disciplinära metoder som används vare sig när det gäller att ”stuka” elever som inte sköter sig är direkt undermåliga och ”inte tillåtna som disciplinära åtgärder enligt grundskoleförordningen.”

Att som repressiv åtgärd straffa elever med att utesluta dem från diverse aktiviteter eller förhindra dem att använda skolans datorer hör till sådana åtgärder som inte gillas av skolinspektionen.

Den flersidiga (13) rapporten utmynnar i ett antal måsten för Skansenskolans ledning. Det är särskilt fyra områden som direkt pekas ut för omedelbara åtgärder måste sättas in:

• en plan mot kränkande behandling

• elever måste få chans att medverka vid en sådan (årlig) plan

• insatser och åtgärder vid kränkande behandling mot elev av personal måste förtydligas

• disciplinära åtgärder måste falla inom ramen för vad som är tillåtet.

Dessutom pekar inspektionen på ytterligare ett antal områden som måste förbättras. Det gäller allt från att vara på sin vakt mot trakasserier och kränkande behandling till att utveckla värdegrundsarbetet. Att se till att lärarna upphör med att använda grovt språk i skolans korridorer kan kanske vara en början...

Annons

Skansenskolan och dess ledning får alltså rejält med pisk och kommunen (det vill säga skolnämnden) är tvungen att senast den 28 mars 2010 visa vad de åstadkommit i förbättringsväg.

• Det här var väl inte så roligt? Eller var säger du Sven Stensson, ordförande i skolnämnden?

– Nej, det var inte precis vad jag hade väntat mig. Givetvis måste vi omedelbart ta itu med de punkter som Skolinspektionen framför.

– Skolans roll som social fostrare är stor och då måste självklart hela den biten vara utan vank och brist.

• Lastas inte för mycket på skolan? Det finns föräldrar i bakgrunden...

– Jo, men lärare har en uppfostrande roll. I dagens samhälle där båda föräldrar arbetar och barnens fritid är inbokad med läxor, träning och datorer, blir det inte så mycket tid över till föräldrarna.

– En stor del av den ”uppfostrande” tiden tillbringas i skolan. Det år inte att komma ifrån.

• Och då kanske det inte är så lätt med lärare som svärande ränner runt i korridorerna?

– Nej, vi kan definitivt inte ha lärare som inte uppfyller hyfsade normer för socialt beteende.

• Nästa steg?

Annons

- Nämnden ska med det snaraste gå igenom rapporten ytterst noga. Därefter måste vi givetvis se till att vi rättar oss efter e krav och uppmaningar som skolinspektionen givit.

– Jag visste faktiskt inte att det fanns sådana här brister. Men vi ska ta itu med dem omedelbart.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons