Skövling av rondeller för säkerhets skull
FÄRJESTADEN
Vem är det som genomför totalskövlingar av växtligheten längs vissa vägar och speciellt i rondellerna i vårt område? Och varför?
Svaret på bägge frågorna är: Trafikverket. Anledning? Bland annat rådjur
Ölandsbladet har på sistone fått ta emot mängder med tips och förfrågningar om en specifik detalj i vårt närområde på det gemensamma temat: skogskövling av rondellerna.
Trafikanter har vittnat om att de nästan kört vilse och inte riktigt känt sig hemma när man närmat sig tidigare skogsdungar som plötsligt blivit kalhyggen.
Särskilt märkbar har denna skogliga aktivitet varit i de båda ändarna av Ölandsbron.
Lennart Ivarsson, samhällsplanerare på Trafikverket, borde veta besked.
Alltså:
Vad är det ni håller på med?
Det har med trafiksäkerhet att göra. Vi öppnar tidigare igenväxta ytor för att få bättre översikt över trafikplatserna.
Trafikplats? Jo, det är alltså rondeller vi talar om, men med Trafikverkets nyspråk heter det alltså trafikplats.
LANDSKAPSARKITEKTER
Det är dock inte enbart sikten som ska bli bättre. Rondellerna, som tidigare var nära nog egna ekosystem, har varit hemvist för mängder med rådjur.
Och det har varit många incidenter och olyckor med rådjur som plötsligt skuttat ut på vägarna runt trafikplatserna.
Och nu när ni skövlar så har rådjuren inte mycket att bygga revir eller gömma sig på?
Jo, så är det förstås, säger Lennart Ivarsson som dock inte vill kännas vid beteckningen skövling.
Vi har faktiskt landskapsarkitekter involverade i projektet.
TRAFIKÖKNING
Ytterligare en detalj som förundrat trafikanter i vårt närområde under de senaste dagarna är alla slangar som är dragna på i stort sett varenda väg i Färjestadsområdet.
Nej, inte varenda väg. Enbart de statliga vägarna, korrigerar Lennart Ivarsson.
Slangarna ingår givetvis i trafikmätningsapparaturen. Trafikverket har ett rullande schema för trafikmätningar där man mäter i stort sett allt som går att mäta. På vissa ställen mäter man dock oftare. Ölandsbron är ett sådant exempel.
Mätningarna på Brovägen med alla tillfartsvägar ligger dock på ett fastlagt schema.
Det har alltså inte med den Nya Möllstorpsgatan att göra, försäkrar Lennart Ivarsson.
Och vi kan faktisk avläsa nästan varenda detalj som har med trafik att göra. Fordonstyp, hastighet och givetvis frekvens är bara grundbultarna i mätsystemet. Det finns mängder med andra faktorer man kan få ut av det här.
Som exempelvis?
Man kan räkna ut förväntat trafiktryck, och typ av trafik, på olika vägsträckor. Något som viktigt vid planering av nya projekt.
Och en sak verkar säker. Trycket på de öländska vägarna ser inte ut att minska. Under 2010 var trafiken på Ölandsbron uppe i 17 40 ÅDT, vilket utläses årsmedeldygnstrafik. 30 år fram i tiden, alltså 2040, har den siffran enligt beräkningarna stigit till 22 000.
Kan kanske vara dags för en revidering av trafikplanerna i vår landsända där Öland oftast hamnar unders i prioriteringshögen