Annons
Nyheter

Skärpt bevakning av djurtransporter

Nyheter • Publicerad 10 oktober 2012

MÖRBYLÅNGA

Djurtransporterna till Guldfågelns slakteri kommer att hårdbevakas några dagar i oktober. Det är ett led i en nationell satsning på ökade kontroller av djurtransporter.

Annons

Satsningen är resultatet av EU:s kritik mot att Sverige gör för få kontroller av djurtransporter. Kontrollerna ska ske på gårdar, beten och slakterier. Länsstyrelsen i Kalmar län har valt att kontrollera de djurtransporter som går till två av länets större slakterier, KLS i Kalmar och Guldfågeln i Mörbylånga.

– Vi planerar att besöka slakterierna under 3-4 dagar då vi kontrollerar alla transporter som kommer in, säger Karin Eklund, skyddshandläggare på länsstyrelsen.

I kontrollen studeras hur djuren är lastade, att de inte är för många eller står lastade på ett konstigt sätt. Att bilarna är i ordentligt skick och att det finns papper på att både transportör och bil är godkända.

– Sedan kollar vi givetvis på hanteringen av djuren när transportören lastar av dem, säger Karin Eklund.

Den vanligaste bristen under transporterna är överbelastning, speciellt när det handlar om får.

– Det är lätt att klämma in många får på liten yta.

DELAT ANSVAR

Enligt henne är det transportörens huvudansvar att se till att inte lasta på för många djur. Men det finns också ett ansvar hos bonden och slakteriet. Bonden kan plötsligt ändra sig kring antalet djur som ska lastas på och därefter reagerar inte slakteriet när det kommer in fler djur än beräknat.

– Men vi har informerat om att transportören måste våga säga ifrån och inte ta med alla djur ute på gården, sedan ska han inte få skit av slakteriet för det.

Även för kycklingar kan transporten från uppfödningen till slakteriet vara riskfylld. Av 80 miljoner kycklingar som skickas till slakt, dör fler än 160 000 djur i samband med transporter, enligt uppgifter i SVT:s Aktuellt. Men Karin Eklund har inte uppfattningen av att kycklingarna som kommer till Guldfågeln är särskilt utsatta.

Annons

– Vi har inte fått några sådana indikationer från slakteriet eller från våra egna kontroller. Men det är klurigt, vi litar ju på att slakterierna hör av sig i så fall.

• Hur ofta får ni in rapporter kring problem vid djurtransporter?

– Det är inte speciellt ofta från slakterier, och vi har inte haft en enda utifrån gårdarna.

• Varför behövs den här satsningen på kontroller?

– Det är bra att det görs eftersom det här ofta är en bortglömd del av djurskyddskontrollen. Jag hoppas att både länsstyrelsens personal och transportörerna blir klokare efteråt.

I papperstidningen kan du också läsa hur Guldfågelns vd Jimmy Samuelsson ser på kontrollerna.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons