Annons
Nyheter

Seglingsfinal med goda vindar

Nyheter • Publicerad 20 september 2012

BYXELKROK

I helgen genomfördes havskappseglingen Byxelkroken, för 44:e gången, i år med goda vindar och strålande sol.

Annons

Tävlingen går från Västervik till Byxelkrok, där det är nattuppehåll med vidhängande festligheter, och åter tillbaka till Västervik.

Distansen mellan Västervik och Kroken är cirka 31 nm och i år deltog närmare 90 båtar.

Sydvästliga och sedan västliga vindar på mellan 8 och 10 sekundmeter gjorde att det blev ett ganska snabbt race och vid 14–tiden var alla båtar i hamn i Byxelkrok. Snabbast var en Marström 32, en katamaran med välkände konstruktören Göran Marström vid rodret. Blott 2 timmar och 20 minuter tog seglingen.

Men det betydde inte en seger, tack vare ett rättvist handikappsystem kan alla båtar tävla mot varandra, och Marström slutade totalt på en tolfte plats. Segrare blev dock en riktig segelbåtsklassiker, skärgårdskryssaren Britt–Marie med beteckningen SK 40, med skepparen Magnus Gustafsson från Nyköpings Segelsällskap.

Båten är byggd 1934, 14 meter lång och blott 2,3 meter bred, och seglingsresultatet visar ju att gammal är äldst.

I hamnen får hamnkapten Kenneth Niklasson runt på cykel längs kajerna och dirigerade båtarna var de skulle förtöja och när alla segel var ihoppackade kunde man höra ett välbekant knäppande och fräsande ljud från sittbrunnarna där besättningarna bänkat sig. Det handlade alltså om en välförtjänt kall öl.

På eftermiddagen började krogarna i Kroken att fyllas med seglare, och även lokalbefolkning, och på kvällen serverades olika regattamenyer.

EN I SJÖN

Byxelkroken samlade i år något färre deltagare, men näringsidkarna var ändå nöjda med helgen. Och i år var det bara en som trillade i sjön.

Det var slutet av 1960–talet som seglaren Jan–Erik Svahn med sin koster Vinda började med att varje höst ta avsked av skärgården med en utflykt till Byxelkrok. Ryktet om höstseglingen spred sig och ett år senare var det tre båtar som gemensamt startade den inofficiella seglingen. Kapsegling blev den i och med att man bestämde att den som först nådde Byxelkrok som "pris" skulle få bjuda de andra på kaffe!

Annons

Tävlingen fick genom åren fastare former. 1980 dletog 18 båtar och besättningarna hade under lördagskvällen en angenäm tillvaro i Kroken där Pensionat Solö kunde bjuda gästerna på mat och dans. Byxelkroken utvecklades snabbt under 1980–talet och 1984 samlades 184 båtar. Därefter minskade antalet för att hamna på drygt 100 deltagare. Men det är en trend som tycks gälla all kappsegling i Sverige.

Men målsättningen för Byxelkroken är idag densamma som gällt från början – seglingen ska bestå av både proffs och amatörer och alla ska kunna glädjas åt att få avsluta seglingssäsongen med en trevlig och spännande höstsegling till Byxelkrok.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons