Rusta upp vägar och järnvägar i Sydöstra Sverige
I Banverkets förslag till inriktning för infrastrukturplaneringen 2010-2019 finns inte några planerade satsningar i Kalmar län och sydöstra Sverige, något som väckt stor ilska i Kalmar län. - Satsar inte staten på infrastrukturen i den här delen av landet sänder man en tydlig signal om att man inte tror på sydöstra Sveriges framtid, skriver representanter för länet i en debattartikel i Dagens Industri i dag.
I de kontakter man haft med såväl Banverket som Vägverket har man vid flera tillfällen pekat på den utveckling som äger rum i Kalmar län och behoven av bättre infrastruktur för att inte utvecklingen ska stoppas upp.
- Både internationella som nationella intressenter satsar så det knakar i regionen. Under de närmaste åren satsas 8-10 miljarder kronor i Kalmar län. På lite längre sikt väntas ytterligare investeringar på 35-45 miljarder. Behovet av kompetent arbetskraft kommer därför att öka kraftigt och då måste folk kunna ta sig hit, säger Regionförbundet i Kalmar läns ordförande Leif Larsson.
Som exempel pekar han på tågsträckan mellan Kalmar och Stockholm:
– Nuvarande restid motsvarar 40 km/h. Våra ambitioner är betydligt högre än så!
Från länets sida har man utökat trafikeringen, gjort kompletterande investeringar och genomfört nödvändiga utredningar. Man har även erbjudit sig att medverka finansiellt till att objekten tidigareläggs. Trots detta har de investeringar för drygt en miljard på Kust till kustbanan, Stångådalsbanan och Tjustbanan tagits bort i banverkets nya förslag.
– Det satsas otroligt mycket i den här delen av landet nu. Staten måste växla upp denna utveckling genom nödvändiga infrastruktursatsningar. Det kommer att påverka utvecklingen i hela sydöstra Sverige, avslutar Leif Larsson.