Annons
Nyheter

Protester mot 80 på Ölandsvägar

Nyheter • Publicerad 13 juni 2008

 

ÖLAND

Annons

Glöm 90 på stora delar av vägnätet på Öland. Får Vägverket bestämma blir 80 högsta tillåtna hastighet mellan Mörbylånga och Borgholm.

– En skrivbordsprodukt från Vägverket i Borlänge. Kartan överensstämmer inte med verkligheten, protesterar Kent Ingvarsson, kommunalråd i Mörbylånga.

Redan i maj månad kunde Ölandsbladet berätta att Vägverket planerar för radikala hastighetsförändringar på Öland nästa år.

– I en  första översyn av Öland kan vi se att det blir en hel del 80-vägar, förklarade Vägverkets trafiksäkerhetsingenjör Lennart Ivarsson, utan att kunna ge några närmare exempel.

Nu har Vägverket preciserat planerna.

I den skiss Ölandsbladet tagit del av raderas 90 från merparten av vägnätet.

Vägverkets förslag:

Mörbylånga - Färjestaden (nedre och övre landsvägen): 80 kilometer i timmen med ”åtgärdsbehov såsom räfflor och sidoområdesåtgärder”.

Algutsrum – Borgholm:80 kilometer i timmen med åtgärdsbehov.

Södra Möckleby - Torngård, Södra Bårby - Alby, Resmo - Stenåsa:samtliga 80.

Annons

Östra landsvägen från Ottenby till Norra Möckleby:70.

Kvar av 90-avsnitt finns endast sträckan Köpingsvik – Bödasamt den korta vajersträckan vid Algutsrum.

SKRIVBORDSPRODUKT

Från södra Öland hörs starka protester.

– Vägverket kan lika bra sätta upp en 70-skylt vid brofästet, då spar de skyltmaterial, muttrar kommunalrådet Kent Ingvarsson och underkänner det mesta i myndighetens förslag.

– Vare sig genomtänkt eller bra för oss som lever och arbetar på Öland. Nej, det här är en skrivbordsprodukt från Vägverket i Borlänge. Som man brukar säga, kartan överensstämmer inte med verkligheten.

– Ta sträckan Mörbylånga - Färjestaden, den är en mycket viktig transportled och tål högre hastighet än 80.

DISKUTERA

Hoppet sätter han till kommande dialog med  Vägverket.

– Deras förslag ska ut på remiss och vi ska träffa dem för diskussion och det finns mycket att diskutera. Sedan får vi se hur långt man når i  diskussionen, men målet måste vara fler avsnitt med normal hastighet.

Annons

I maj-intervjun gav  Lennart Ivarsson förklaringen till Vägverkets nya och rikstäckande hastighetspolicy.

– Syftet är att pressa ner antalet döda och skadade i trafiken, för det är ju så om alla höll hastigheten skulle antalet döda minska med 100-150 personer och antalet skadade med tusen personer.

MICHAEL STÅHL

michael.stahl@olandsbladet.se

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons