Annons
Nyheter

”Produkten känns inte helt rätt”

Nyheter • Publicerad 25 oktober 2010

Då det var gratis att ta sig över bron med cykelbussen låg passagerarantalet på cirka 30 000 varje sommar. I år, när tjugan för enkel resa infördes sjönk passagerarantalet till lite drygt 5 700. Det betyder cirka en till två passagerare per tur.

– Produkten känns inte helt rätt, konstaterar Lennart Ivarsson på Trafikverket.

Annons

Alla siffror är inte genomgångna. Framför allt saknas en summering av de enkätsvar som Trafikverket och Kalmar Läns trafik (KLT) samlat in av cykelbussens passagerare.

Men hårdfakta säger ändå att införandet av 20 kronor för enkel resa med cykelbussen inte direkt föll trafikkollektivet på läppen.

– Nej, det blev ett rejält tapp. Tidigare låg passagerarantalet, enligt Trafikverket, på cirka 28 000 - 30 000. Detta år blev det 5 757, meddelar Katharina Sejsing på KLT.

Av dessa drygt 5 700 passagerare betalade 4 500 kontant – alltså en tjuga för enkel resa.

– Ja, det var nära 80 procent som betalde, det vill säga som inte nyttjade pendelkort, eller andra biljetter som KLT har. Antalet som använde någon av våra förmånsbiljetter eller pendelkort var 1 244.

En slutsats man skulle kunna dra är att de cirka 3 500 jobbpendlarna, som gärna skulle ha använt cykelbussen i stället för att ta den egna bilen, ratade cykelbussen när tjugan (40 kronor tur och retur) infördes. Med andra ord den planerade miljövinsten med att ställa bilen och ta cykeln i stället försvann med tjugans införande.

– Vi lägger inga sådana aspekter. Vi fick ett uppdrag och det har vi utfört, säger Katharina Sejsing.

• Men även KLT måste väl kunna dra vissa slutsatser av de här siffrorna?

– Vi kan inte själva ta initiativ till särskilda transportsystem. Sådana order måste komma uppifrån, från våra beställare.

KLT, som är en politiskt styrd organisation, har annars en hög svansföring när det gäller miljö och klimatkopplade utsläpp.

Annons

– Det finns ett övergripande policybeslut att länet ska vara fossilfritt 2030. Vi, alltså KLT kommer att fixa det redan 2020.

• Men då rimmar det här krånglet med cykelbussen väldigt illa, eller hur? När det var gratis ställde många bevisligen bilen.

– Trafikverket har gjort beställningen via våra ägare, i det här fallet Mörbylånga kommun.

– Trafikverket har tidigare påpekat att kollektivtrafik ska vara delfinansierad. Det finns inga gratislinjer i någon annan kommun.

Vi kommer uppenbarligen inte längre med KLT. Men vad säger man på Trafikverket? Betyder 20 spänn i biljettpengar mer än eventuella miljövinster?

– Det finns alltid en viss taxa inom kollektivtrafiken, säger Lennart Ivarsson och låter som ett eko från KLT.

Han medger dock:

– Just nu känns inte produkten helt rätt.

• Vilket konkret kan betyda?

– Det finns en öppning för något annat system. Vi borde få tillbaka passagerarna.

Annons

Färjestadsbon Lennart Ivarsson, som för övrigt själv tog cykeln till jobbet i Kalmar så länge det gick, tror dessutom på en betydligt längre säsong.

• ”En öppning” – kan betyda gratis?

– Vi ska analysera reaktionerna på den enkätundersökning vi gjort i sommar, säger Lennart Ivarsson, vilket förstås är det närmaste god dag yxskaft man kan komma.

Han tillägger dock lite vagt.

– Jag vet att det har varit många synpunkter på taxan. Och det finns förstås förbättringsmöjligheter...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons