Procenten ej särskilt viktig
ÖLAND
Det har varit mycket tal om procenten när det gäller Ölands turistbas, Gustaf Öholm. Om han ska jobba 20 procent i Kalmar och 50 för Visit Southeast Sweden, hur mycket blir det över för Öland?
– Vi struntar i procenten. Det här blir bra för Öland, regionen och till och med Sverige, säger Öholm.
Nej, Ölands Turist AB:s (Ötab) vd, Gustaf Öholm vill ogärna tala i procenttermer, även om han erkänner att han kommer att lägga ”cirka 20 procent på Kalmar.”
– Jag kommer även fortsättningsvis att vara vd för Ötab. Det som gäller Destination Kalmar är ett tjänsteköp från deras sida.
– Det rör sig alltså inte om en anställning.
Det nya turistkoncept som nu håller på att ta form (formellt i mitten av denna månad) är, enligt Gustaf Öholm, helt nödvändigt för att stå pall i en alltmer hårdnande konkurrens på området.
– Det behövs ett utbud av nationellt och internationellt gångbara ”paket”.
STRUNTA I PROCENTEN
Dessa paketlösningar kommer nu Gustaf Öholm att vara en slags koordinator eller ”General Manager” för.
Och var kommer din huvudsakliga kontorsmodul att vara?
– På Träffpunkten. Jag kommer inte att ha något eget kontor i Kalmar, säger Gustaf Öholm.
Han är för övrigt väldigt glad över det stora intresse som visats i samband med nyordningen på turistområdet.
– Reaktioner, såväl negativa som positiva, visar att folk bryr sig och inser att turistfrågor är väsentliga. Och det gör mig förstås väldigt nöjd.
Och Öland glöms inte bort i de stora sammanhangen?
– Nej, självklart inte. Men vi är ute efter de synergier som nu tar form. Återigen i en hårdnande konkurrens gäller det att kunna synas och erbjuda paketerade lösningar.
Och procent är inte viktiga i det sammanhanget?
– Nej, vi struntar i procenten, tycker jag. Vi satsar på Öland tillsammans med hela regionen. Och förhoppningsvis blir vi en vinnare.