Annons
Nyheter

Premiär för Ölands Näringslivskontor

Nyheter • Publicerad 13 juni 2008

 

ÖLAND

Annons

Två blir till en och det finns att göra. Mörbylånga och Borgholm tappar i rankningar över Sveriges företagsvänligaste kommuner.

– Det är en tuff omvärld där kommunerna måste vässa sig. Nu bildar vi en slagkraftig och stark enhet, säger Anders Nyholm, nyutnämnd chef för Ölands Näringslivskontor.

Efter långa diskussioner och vissa startproblem ska Ölands gemensamma näringslivskontor dra igång sitt arbete den 1 juli. Två kontor (Borgholm och Mörbylånga) förvandlas åtminstone på papperet till ett och Anders Nyholm, i dag chef för Borgholms näringslivskontor, blir dess chef medan Tage Selander får titeln näringslivsutvecklare.

I teamet finns även företagslotsen Gun Karlesand och EU-samordnaren Jörgen Samuelsson. Dessutom är rekryteringen av en näringslivssekreterare/företagslots i full gång.

– Det är en rejäl satsning, säger den blivande näringslivsutvecklaren Tage Selander, vi blir fler på näringslivssidan än vad de är i Kalmar.

– En slagkraftig och stark enhet, tillägger chefen Anders Nyholm.

INTRESSANTA

Politikerna i Ölands Kommunalförbund, vars organisation Ölands Näringslivskontor tillhör, tror på skapelsen.

– Tidigare har vi inte kunnat använda varumärket Öland när vi rörts oss i företagarvärlden. Nu kan vi göra det och Öland är ett starkt varumärke. Vi tror att det här blir bra, säger kommunalförbundets viceordförande Tommy Eliasson.

– Ett mycket kompetent gäng, berömmer Lisbeth Lennartsson och hoppas att företagarna, nya som befintliga, kan hitta vinster i kommunsamarbetet. Bland uppräknade plusfaktorer finns bättre tillgänglighet, bättre service och bred kompetens.

Annons

– Och tillsammans blir vi intressantare. Kommungränsen är ointressant för företagare och besökare, sammanfattar hon.

LURA?

Ny organisation, men gamla kända namn - Lisbeth Lennartsson och Tommy Eliasson försvarar beslutet att inte utlysa tjänsterna.

– Vi såg en väldig kompetens i det vi har och hade haft väldigt svårt att välja mellan Tage och Anders. Men nu har Tage själv valt näringsutveckling så då slipper vi välja, säger arbetsgivaren Lisbeth Lennartsson medan Tommy Eliasson inte vill lura någon:

– Vi hade ändå hamnat hos Anders och Tage och då hade en annonsering varit fel, det hade varit att väcka falska förhoppningar hos andra.

SJUNKER

De fem på Ölands Näringslivskontor har att göra. Sedan 2004, då en remarkabel förändring till bättre inträffade, har båda kommunerna tappat mark i Svensk Näringslivs årliga rankning av företagsklimatet i landets kommuner. I år återfinns Borgholm på plats 128 medan Mörbylånga hittas långt bak i fältet, plats 202.

Placeringar ingen är nöjd med.

– Det ska höjas, förklarar Tommy Eliasson.

– Vi ska uppåt, säger Anders Nyholm.

Annons

 FÖRBÄTTRA

Efter presskonferensen vidareutvecklar Lisbeth Lennartsson denna tanke.

– Vi behöver bli bättre och få upp farten, det finns synpunkter angående bemötande och service, säger Lisbeth Lennartsson vars kommunalrådsblogg skvallrar om saken. Ett besök på den nyetablerade gyros-fabriken i Kårehamn den 22 maj resulterade i följande rader:

” Tyvärr fanns det även där en del synpunkter på kommunens handläggningstider och rutiner som vi måste förbättra om vi vill lyckas i vårt arbete med ett positivt företagsklimat.”

– En oändligt viktig pusselbit i sammanhanget är miljö- och byggnadsförvaltningen och där tror jag och hoppas mycket på den nya chefen Göran Borgö, säger hon till Ölandsbladet.

PSYKOLOGI

En smula delikat och ännu obesvarad fråga kring Ölands Näringslivskontor är lokaliseringen. I dag finns fyra ”möjliga mötesplatser”, men var ska styrkorna samlas och utgå ifrån i det dagliga arbetet?

– Lokaliseringen ska diskuteras under hösten, det finns beslut om ett gemensamt näringslivskontor, säger Tommy Eliasson och tillägger med ett leende:

– Det finns lite psykologi i frågan...

MICHAEL STÅHL

michael.stahl@olandsbladet.se

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons