Annons
Nyheter

Pengar till mer matte

Nyheter • Publicerad 28 april 2010

MÖRBYLÅNGA

Svenska elevers mattekunskaper är inte särskilt lysande. Flera internationella undersökningar visar dessutom att kunskaperna är vikande. Men det ska bli ändring på det hoppas Skolverket som i dagarna delat ut specialdestinerade pengar för det stora mattelyftet – och Mörbylånga kapade åt sig 675 000 kronor.

Annons

Sverige är ett uselt land – när det gäller skolelevernas mattekunskaper som är sämre än sämst. I varenda internationell undersökning hamnar Sverige på matematikens bakgård.

Detta är nu inte särskilt bra utsikter om man hoppas på en ljusnande framtid för nationen med spetsforskning och jobbgenererande uppfinningar.

Regeringen har uppmärksammat problemet och i en slags akut nödhjälp avsatt 144 miljoner som Skolverket nu fördelar till lämpliga ansökningskandidater.

En av dessa kandidater, som fyllt i en ansökan på korrekt sätt och dessutom kommit med en juste motivering till varför man ska få del av mattekakan, är Mörbylånga kommun som erhållit 675 000 kronor.

Och det är faktiskt ett slags rekord. I vanliga fall brukar skolförvaltningen kunna sno åt sig 50 000 - 60 000 kronor till diverse skolprojekt. Men nu blev det alltså tio gånger mer - och förtjänsten för detta ligger till stor del på rektor Linnea Danielsson.

FLER MVG

– Men jag ansökte faktiskt om 685 000 skrattar Linnea Danielsson, som ändå är nöjd över utfallet.

– Det gäller att kunna förklara varför just vi behöver pengarna och till vad vi ska använda dem.

• Hur ska pengarna användas?

– Ohhh, det är så mycket...kompetensutveckling av lärare. material, bygga upp en matteklubb.

Annons

– Och se till att vi kan få handledning och inspiration av de allra bästa mattelärarna i landet.

– Målet är givetvis att se till att fler elever blir bättre i matte, att fler får VG och MVG i just matte.

ROLIGT

Skolsatsningar brukar annars inrikta sig på svagpresterande elever – eller för den delen sådana elementära saker som att upprätthålla ordningen. Men för en gångs skull läggs nu krutet även på duktiga elever.

– Jo, meningen är också att vi ska få till riktiga spetsmattegrupper, säger också Linnea Danielsson.

– Men det finns å smycket mer vi ska lägga kraft på. Inte minst effektivisering av undervisningen

• Hur?

– Hur många mattetimmar försvinner inte på grund av andra aktiviteter som teaterbesök och liknade? Det är definitivt inte bra att ett kärnämne ”tappar” tid.

– Det gäller att ta tillbaka tiden.

Men matte ska förstås inte få en tråkstämpel.

– Nej, nej matte ska vara roligt och varierande redan från alla första början i grundskolan.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons