Paus för Smiley-systemet
BORGHOLM
Smiley-systemet i Borgholm tar time-out.
Det har fått rätt mycket kritik och blev kanske inte helt rätt, medger miljö- och byggchefen Göran Borgö.
Kritiken mot systemet tog fart när välkända Halltorps Gästgiveri fick underkänt inspektionsresultat och därmed snabbt en röd och missbelåten Smiley-figur intill företagsnamnet på kommunens hemsida. Ett öde som drabbat fler i branschen, så ock kommunens egna kök ute på förskolorna.
19-12
Livsmedelsföretagarna anser att det går för fort, att de inte får tid på sig för dialog och inte heller möjligheten att rätta till avvikelserna, som ibland kan vara små och snabbt fixade, innan allt hamnar på nätet.
Omdömet går rätt ut direkt och det anses som fel och missvisande, berättar miljö- och byggnadsförvaltningens chef Göran Borgö efter ett möte med representanter från restaurangbranschen där Smiley-systemets för- och nackdelar spaltades upp.
Vi var överens om att Smiley-systemet kan rensa upp i branschen och att det är en kvalitetsstämpel, men det fanns också många negativa synpunkter.
Ja, du kan se själv, säger Göran Borgö och lämnar över en 31 punkter lång lista där avigsidorna (19 till antalet) klart överflyglar nyttoaspekterna (12).
BACKAR
På den kritiska sidan hittas dålig reklam för bygden och företagen, för lätt att få röd gubbe, ingen skillnad på allvarlig avvikelse och hyperskitigt, för snäva bedömningar, med mera, med mera.
Där är vår läxa, att bygga upp ett system är rättvist och som alla uppfattar
som rätt och riktigt.
Därför backar vi nu tillbaka ett steg , Smiley-systemet tar paus. Vi har kört det i några månader och det blev kanske inte helt rätt.
På frågan hur länge blir svaret åtminstone över sommaren.
PETIGA
Krögarna, livsmedelsföretagarna, är inte ensamma om att ha synpunkter på kommunens livsmedelsinspektioner. Även länsstyrelsen har tyckt till.
Länsstyrelsen säger att vi måste inspektera anläggningarna en gång om året och inte som nu varannat år. Där måste vi se över våra rutiner för att hinna med fler besök per år och inspektera det mest viktiga och inte vara så petiga.