Annons
Nyheter

Påfarten som är en dödsfälla

Nyheter • Publicerad 4 juni 2007

ALGUTSRUM

Långtradaren kom snabbt från vänster och vägen blockerades för Sophie Eriksdotter. Utan chans att väja klämdes hon mellan det tunga långtradar-ekipaget och vägräcket på höger sida.

Annons

– Jag är chockad, säger hon skärrat och vill varna andra bilister för den nya påfarten från övre landsvägen mot Ölandsbron strax söder om Algutsrum.

Påfarten är kort och flera bilister missuppfattar väjningsplikten. Sophie Eriksdotter från Grönhögen råkade illa ut när hon i veckan kom från Almérs-hållet för att köra in på riksvägen mot Ölandsbron. Plötsligt fanns ingen plats för Sophies bil, en tung långtradare blockerade vägbanan.

– Långtradaren kom fort norrifrån och jag hann inte upp få någon hastighet eftersom påfarten är alldeles för kort, berättar en fortfarande skakad Sophie Eriksdotter.

Sophie klämdes mellan långtradaren och vägräcket på höger sida, under några sekunder upplevde hon dödsskräck.

– Påfarten är en dödsfälla, den är för kort och trafiken norrifrån kommer för fort. Min första reaktion var nu smäller det och jag gick i räcket på höger sida. Vägverket måste göra något innan det händer en dödsolycka, kräver Sophie vars skräckfärd slutade med repor och bucklor samt darriga ben.

– Det hände för några dagar sedan, men jag är fortfarande skakad.

FINNS PLATS

Lennart Ivarsson, trafiksäkerhetsexpert på Vägverket i Kalmar, ger Sophie delvis rätt.

– Påfarten är för kort. Accelerationssträckan är 120-140 meter, den skulle kunna vara 100 meter längre, medger trafiksäkerhetsingenjör Ivarsson.

– Just nu kan vi inte göra påfarten längre än så och när den byggdes fanns fokus på mitträcket. Vi byggde så lång det räckte!

Annons

Vägverket har fått flera indikationer på att något är fel.

– Jodå, det där du berättar om händer tydligen då och då. Jag förstår att situationen känns obehagligt trång, men samtidigt finns det plats. Vid den trängsta passagen är vägbanan 5,1 meter och en lastbil är aldrig mer än 2,60.

INFORMERA

I grundfrågan, vem har väjningsplikt, får många bilister fel av Ivarsson. Tanken att trafiken norrifrån har väjningsplikt, eftersom ”du” kommer från höger och från påfart, har inte stöd av regelverket.

– Nej, riksvägen är huvudled och då har den som ska in på riksvägen väjningsplikt. Det är den bilisten som måste vara uppmärksam och sakta in eller dra på. Han eller hon ska helt enkelt saxa in. Tidigare fanns en stoppskylt, men dagens lösning är bättre än ett stopp, resonerar Ivarsson med sig själv och öppnar upp för informationsinsatser.

– Jag ska ta upp frågan med vårt folk, det känns som att vi kan informera bättre och tydliggöra hur trafikanterna ska göra.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons