ÖTAB tror på upplevelser och på internet för att nå turister
ÖLAND
Öland siktar på tätpositionen i turistsverige. Ölandspass och nya satsningar på nätet är medel i kampen om turisterna gunst.
– En tydlig kraftsamling och nivåhöjning, säger ÖTAB:s styrelseordförande Rolf Edmark när turistbolaget presenterar det som är gjort och ska göras.
När Ölands Turist AB kallar till pressinformation håller vd Gustaf Öholm välsmord låda i nära timmen där huvudbudskapet är:
– Öland ska gå från traditionell semester-ö till upplevelse-ö.
Upplevelserna står redan och väntar på besökarna, turistbolagets uppgift är att komma ut med budskapet. Redskap: webben.
– Allt kommer närmare med hjälp av internet. Nätet är framtiden, online-bokningen tar över den traditionella telefonbokningen, slår Gustaf Öholm fast.
PLANERARE
Med nätet följer även viss bekvämlighet. Information ska komma blixtsnabbt och ”välpaketerat” på en och samma gång, minsta dröjsmål får besökaren att tröttna. ÖTAB står berett att möta upp nätanvändarnas lättja. En tämligen färsk och riksuppmärksammad webbplats med online-bokning är redan igång och version 2.0 kommer till sommaren där den stora nyheten är:
– En upplevelseplanerare. Besökaren skriver in vilken period han eller hon har ledigt, säg två veckor i september, och då tar planeraren fram vilka aktiviteter och evenemang det finns på Öland under just den perioden och besökaren får också information om ledigt boende.
– Detta är rätt unikt i turistsverige idag, vi är tidigt ute på Öland. Planeraren skapar lätthet för besökaren, sammanfattar Gustaf Öholm.
ÖLANDSPASS
Utanför nätets rika utbud finns även ”Ölandpasset”, plastkortet som kan ge användaren allt från riktad information till rabatt på en kopp kaffe.
– Erbjudanden, information, rabatter – allt vad våra aktörer vill erbjuda användaren. Kortet handlar om att ge mervärde till ölandsbesökarna och kan beställas via turistbolaget eller online.
På köpet får ÖTAB information om besökaren, vilket är värdefullt i framtida marknadsföringsinsatser.
– Ölandpasset, som på sikt ska fungera som ett fullgott betalningsmedel, har vi stora förväntningar på, förklarar Gustaf Öholm och hoppas att de första passen är igång nästa månad.
SKÖRDESMYCKE
Även Skördefest-folket finns med under mötet och ”skördefestmajorskan” Anne Wilks börjar med en barsk uppmaning.
– Texterna till skördefestprogrammet måste fram. Nu är det dags, det skulle ha varit färdigt i går...
Det stora Skördefesten har att berätta är dock ett smycke: ”Skördesmycket Pumpan”. Ännu inte framtaget, men ack så viktig. Ursprunget kommer från festivalen från Basel och kan styra upp Skördefestens ansträngda ekonomi, miljonrullningen under fest-dagarna till trots.
– Förslaget kom från Tom Mikkel och tanken är att göra smycket i guld, silver och brons och sälja till alla, besökare som folket på Öland. Alla på Öland berörs på ett eller annat sätt av Skördefesten och smycket visar att man är med, man ställer upp, säger Jörgen Areskough.
Varje år ett nytt smycke med pumpan och målet är högt.
– År tre, och vi drar igång nu med färdiga smycken till den 1 augusti, ska vi kunna sälja 25 000 exemplar och då går vi runt.
– Vi kör, det bestämdes i dag och är en viktig markering och framtidssatsning, inflikar Rolf Edmark.