Öns första mitträcke på plats
MÖLLSTORPALGUTSRUM
136:an mellan Möllstorp och Algutsrum är numera delad. Den gångna veckan kom nämligen öns första mitträcke på plats.
Enligt Vägverket räddar så kallade 2+1-vägarnas mitträcken många liv årligen. Konstruktionen är ett effektivt sätt att förebygga mötesolyckor, så denna första etapp mellan Möllstorp och Algutsrum lär följas av fler. Det är dock ej aktuellt längs de bebyggda vägsträckorna mot Borgholm, eftersom vajerräcket inte tillåter att man korsar vägen (vilket ju är själva poängen).
Även andra åtgärder kan komma i fråga för att höja trafiksäkerheten, enligt Vägverket, exempelvis räfflor på vägbanan och fartkameror. Det sistnämnda har en tendens att få de mest fartglada bilförare att lätta på gasen.
VISSA SKEPTISKA
Redan 1998 började landsvägar bredare än 13 meter förses med mitträcken, men inte förrän nu har de alltså kommit till Öland. När beslutet togs möttes det dock av viss skepticism bland ölänningarna. Ett av de främsta motargumenten var att utryckningsfordon kunde få problem att ta sig fram. Dessutom ansåg en del att söndagbilister kunde hetsas av mer otåliga förare som låg bakom utan att kunna köra om, för att inte tala om att den spända vajern kunde bli rena dödsfällan för motorcyklister om de skulle köra omkull.
I början var nio av tio tillfrågade svenskar negativa. Vägverket kan dock konstatera att de flesta invändningar kommit på skam. I dag sägs opinionen ha vänt. Men framför allt visar statistiken på att de allvarligaste olyckorna har minskat drastiskt mellan 7080 procent beroende av vägtyp, vilket innebär cirka 25 räddade människoliv per år i Sverige.
Effekten är anmärkningsvärd och man får väldigt mycket säkerhet i förhållande till kostnaderna, påpekade Stefan Bertilsson, trafiksäkerhetsansvarig Vägverket Sydöst, härom året i ett utskick till hushållen.