Annons
Nyheter

”Olyckor ingen bra business”

Nyheter • Publicerad 15 februari 2007

ÖLAND

– Lagen ställer krav på att tjänster ska vara säkra, säger Lotten Strindberg, som arbetar med produktsäkerhetsfrågor på Konsumentverket.

Annons

I onsdags var hon och kollegan Kerstin Jönsson på Öland för att föreläsa för företagare och andra arrangörer vad de ska tänka på för att deras aktiviteter, exempelvis ridlektioner och vandringar, ska uppfylla lagens krav.

Produktsäkerhetstjänsten kräver att inte bara varor utan också tjänster som säljs till konsumenter är säkra. Det kan handla om säkerhet allt från besöket i ridhuset till den organiserade vandringen på alvaret.

– Det handlar om att man ska tänka efter, säger Lotten Strindberg från Konsumentverket, som tillsammans med Kerstin Jönsson föreläste om produktsäkerhetslagen under gårdagens företagsträff i Färjestaden.

När det gäller säkerheten tittar Konsumentverket bland annat på mer fartfyllda aktiviteter som forsränning och alpin skidåkning. Med produktsäkerhetslagen gäller också stillsammare arrangemang, som en vandring i Linnés spår på Öland.

– När man arrangerar något ska man ta vara på tidigare erfarenheter, säger Lotten Strindberg.

En vandring på alvaret kanske inte verkar så farligt. Men är olyckan framme, kan naturligtvis någon skada sig och exempelvis vricka foten. Då är det vandringens arrangör som ska se till att allt fungerar.

– Vem ska ta hand om den skadade och vem blir kvar med gruppen? nämner Kerstin Jönsson som en fråga man ska tänka på.

ARRANGÖRENS ANSVAR

Konsumentverket anser att det stora ansvaret faller på företaget eller föreningen som arrangerar. Man kan inte begära att konsumenten själv ska fråga om ”guiden är utbildad?” eller ”vilken säkerhet finns det?”. Det går heller inte som arrangör att friskriva sig från ansvar genom att säga att de som deltar gör det på eget ansvar och egen risk.

– Nej, det är arrangörens ansvar, betonar Lotten Strindberg.

Annons

Stor kraft har Konsumentverket lagt på frågor kring ridning. Varje år orsakar hästar och ridning cirka 13 000 olyckor. I höstas presenterade verket ett informationsmaterial till olika målgrupper för att förebygga riskerna. Många organisationer, bland annat inom den alpina sfären, har dock egna starka säkerhetsregler.

– En olycka är ingen bra business, konstaterar Lotten Strindberg.

Så det är säkert att båda arrangörer och Konsumentverket tjänar på att de aktiviteter som anordnas är så säkra som det går.

– Vi vill underlätta för handeln med tjänster, förklarar Lotten Strindberg.

Det handlar alltså inte om byråkratiska pekpinnar som ska sätta stopp för diverse arrangemang. Snarare om en uppmaning att tänka säkerhet. Vilka risker finns det? Hur ska man förebygga dem? Vad ska man göra om olyckan ändå är framme?

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons