Ölandsbladet vill hjälpa Öland
Vi vill erbjuda våra tjänster om de inte hittar någon bättre lösning. Men vi är inte intresserade av bolaget som sådant, utan vi är intresserade av att bokningen kommer igång snabbt.
Det säger Ölandsbladets ägare Bengt Ingemarsson apropå uppgifter i Barometern om att tidningen vill ta över Ötab.
Ölandsbladet har traditioner på turistområdet.
Tidningens legendariske chefredaktör Sven Erik Sjöholm initierade bildandet av Ölands Turistförening på 1930-talet.
När nu den öländska turistnäringen är i gungning efter Ötabs konkurs känner tidningens ledning och styrelse att Ölandsbladet har en roll att spela:
Vi vill försöka hjälpa Öland, för Ölands bästa, säger Bengt Ingemarsson.
Redan idag samarbetar Internetavdelningen ett dotterbolag till Ölandsbladet - med ett av världens största bokningsföretag via sidan oland.com.
Vi är inte intresserade av portalen visitse.se, som enligt vår uppfattning inte fungerat.
Men vi kan hjälpa till att snabbt få igång sajten olandsturist.se, som vi kan sköta i egen regi eller åt kommunerna. Kommunerna har vid våra kontakter klart uttryckt att de inte är intresserade av att vara delaktiga i någon form av bokning, säger Bengt Ingemarsson.
Det är synd om Öland om ett internationellt sajtbolag tar över, man behöver närkontakten.
Men naturligtvis avstår vi från sajten om någon kan visa en bättre lösning, säger Bengt Ingemarsson.
Att oland.com skulle bidragit till att Ötab gått i konkurs tycker Bengt Ingemarsson är löjeväckande:
Ötab har haft ekonomiska problem i många år. Under senare år har de dessutom haft ett allt annat än problemfritt bokningsystem, enligt flera samstämmiga uppgifter. Oland.com har inte haft någon betydelse i det stora hela. Vi har haft vår bokning igång i fem månader. Och det hade aldrig startats om alla varit nöjda med Ötabs bokningssystem.
Bengt Ingemarsson har också tankar kring ett framtida destinationsbolag:
Vi har erbjudit kommunerna att vara med i bildandet av ett eventuellt destinationsbolag/turistbolag. Vi kan tänka oss att äga fem-tio procent och erbjuda gratis annonsering inför aktieteckningen för att det ska komma igång. Kommunerna bör äga 50 procent, för att kunna få bidrag från EU och Regionförbundet. Resten ska stora aktörer och intresseföreningar äga, säger Bengt Ingemarsson.