Annons
Nyheter

Ölands Näringsliv om Vöab: ”Affären bra, men fel upplägg”

Nyheter • Publicerad 6 december 2007

ÖLAND

Förslaget om att valda delar av näringslivet modell ”tyngre” ska bli majoritetsägare i Ölands Turist AB, Ötab, har väckt försiktigt optimistiska reaktioner bland beslutsfattande politiker. Men Ötab:s andra hälftenägare, Ölands Näringsliv, har hittills lämnats utanför diskussionerna.

Annons

Det har skrivits, och kommer förmodligen även i framtiden, att skrivas ännu fler spaltmetrar om öländsk turism och öländska turistbolag. Turismen är onekligen en oerhört viktig komponent i det öländska maskineriet. Något som de allra flesta erkänner utan att tveka det minsta. När så några välkända entreprenörer med starka känningar i branschen deklarerar något i stil med: ”Nu tar vi över Ölands Turist AB” – är det klart att det väcker ett visst uppseende. Politiker, hårt tyngda av skattebetalare som gärna vill ställa skola, vård och omsorg mot de miljoner som pumpats in i Ötab, har utan undantag (hittills) reagerat positivt.

– Det är på tiden att näringslivet tar sitt ansvar, har varit det genomgående temat från det hållet.

Den andra hälftenägaren i turistbolaget – Ölands Näringsliv, har inte reagerat alls. Möjligen har man stumnat av chocken av att ha blivit värderade till en (1) krona i affärsupplägget som presenterats av Vision Öland AB (Vöab).

EN STOR SPRIDNING

Vad är då Ölands Näringsliv, ÖN? Enklast uttryckt är ÖN en sammanslutning i form av en ekonomisk förening av nästan 200 företagare på ön som bildades år 2002. Tittar man lite närmare på medlemsmatrikeln hittar man allt från denna tidning (alltså Ölandsbladet) och Föreningssparbanken Öland till Byxelkrok Cykeluthyrning och Sollidens slott. Spridningen är således stor.

Föreningen har givetvis en styrelse, där den tillförordnade ordföranden heter Kenneth Forsman. I styrelsen sitter även bland andra Fredrik Norén (son till Stefan Norén, en av visionärerna som vill ta över Ötab) och Ölandsbladets vd, Lars-Göran Fält. Ölands Näringsliv har, som redan antytts, inte reagerat officiellt på Vöab:s – bestående av Johan Barkewall, Richard Teern samt ovan nämnde Stefan Norén – affärsförslag. Men Lars-Göran Fält vågar dock uttala sig som representant för den enskilde medlemmen Ölandsbladet. Han är inte direkt negativ till affären som sådan. Däremot är han starkt missnöjd med själva upplägget och hur det presenterades.

– Vi motsätter oss inte en försäljning. Tvärtom, en försäljning kan gagna turistnäringen. Men det får inte gå till på de här sättet.

BÖR SKE I TRE STEG

Vad är det då som gått snett i affärsupplägget? Enligt Lars-Göran Fält har Vöab brutit mot i stort sett alla grundläggande regler som finns för företagsköp. De korrekta spelreglerna ser ut enligt följande trestegsraket:

• Steg 1 – Köparen, den hugade spekulanten, tar kontakt med den förväntade säljaren.

Annons

• Steg 2 – En förhandling om köpeskillingen på aktierna vidtar. Förhandlingen ska ske med samtliga relevanta parter samtidigt.

• Steg 3 – Därefter ska det upprättas ett prospekt som visar ägarna hur det hela ska gå till. Det vill säga i prospektet ska det bland annat finnas en balans – och resultaträkning så att både säljare och köpare exakt vet i vilket tillstånd bolaget befinner sig i, eller enklare uttryckt, hur bolaget ser ut.

Som synes inga konstigheter. Men som Lars-Göran Fält påpekar:

– Inget av detta har uppfyllts. Vi fick läsa om affärsförslaget i pressen. Och fortfarande har inga kontakter tagits från de tilltänkta köparnas sida.

DIKTERAT VILLKOREN

Lars Göran Fält är lätt upprörd över att företrädarna för Vöab dikterat villkoren uppifrån och att man dessutom tagit sig för att föreslå ÖN att hålla en extra föreningsstämma.

– Och det är väl ändå Ölands Näringslivs sak att besluta...

Men återigen, Lars-Göran Fält (och förmodligen resten av styrelsen i ÖN, särskilt Fredrik Norén) är inte emot affären som sådan. Lars Göran Fält vill dock, precis som de politiker som hittills uttalat sig i saken, att vissa frågetecken ska rätas ut. Dit hör fenomenet Skördefesten.

– Det är en av grundpelarna i hela upplägget. Vad händer med Skördefesten?

Ordföranden i Ölands Kommunalförbund, Lisbeth Lennartsson (c), hävdar att Skördefesten är starka nog att stå på egna ben.

Annons

– Jag är böjd att hålla med. Det är ju snarare Skördefesten som hållit Ötab under armarna, säger Lars-Göran Fält och påpekar samtidigt att ”många näringslivsägare är involverade i Skördefesten.”

INGEN ÄGER ÖLAND

En kul detalj i sammanhanget som Ölandsbladet varit inne på i tidigare artiklar är problemet ’Öland’ som varumärke. Det talas lite här och var om vem som ska lägga rabarber på varumärket – kommunerna eller det nya turistbolaget Vöab. Svaret blir – ingen alls.

– Nej, man kan inte varumärkesskydda ett geografiskt egennamn, säger Anton Blomberg på Patent och Registreringsverket (PRV).

– Däremot finns exempelvis objektet ’Ölandssmak’, alltså en sammansättning, som är skyddat. Men enbart Öland är inget varumärke.

Men det finns möjligen några utgångar ur problemet.

– Det finns många ”tjafs-fall” där man kopplat ihop ett geografiskt ursprung med en logga, eller något figurativt. Sådana fall är dock inte lätta att bena ut.

Sammanfattningsvis kan man nog våga påstå att Vöab:s förslag om att bli majoritetsägare i Ötab, med lite (nåja, några större) ändringar här och var i det föreslagna upplägget kommer att vinna gehör. Men ärendet lär först få ta en vända i respektive fullmäktige. I upplägget finns, som man kunnat läsa i tidigare artiklar i ämnet, också ett krav om att kommunalförbundet ska fortsätta köpa tjänster av turistbolaget. Nivån och volymerna av just denna detalj lär få stötas och blötas i Mörbylånga och Borgholm först. Ölands Näringsliv då? Ska de sälja sig för en krona?

– Vi kan inte acceptera en krona för våra aktier. Det måste vara en jämn fördelning mellan säljarparterna.

Den 10:e december ska den så kallade förbundsdirektionen – i praktiken respektive kommuns arbetsutskott – ta ställning till förslaget. Under tiden väntar Ölands Näringsliv på en förhandlingsinvit...

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons