Annons
Nyheter

Öland utan konsumentrådgivare

Nyheter • Publicerad 12 september 2011

ÖLAND

Borgholm och Mörbylånga stänger den gemensamma konsumentrådgivningen. Från och med årsskiftet står Öland utan konsumentrådgivare.

Annons

– Jag tycker att det är synd, det känns som att det jag jobbat med i 20 år inte värdesätts, säger konsumentrådgivare Lena-Marie Wikström.

För Lena-Marie Wikström var gårdagens besked från Ölands Kommunalförbund mer eller mindre väntat. I ett penndrag ströks budgeten för konsumentrådgivartjänsten från dagens 275 000 kronor till noll (0) kronor.

– Avtalstiden löpte ut den 1 juli och strax innan fick jag samtal om att tjänsten troligtvis skulle sägas upp. Dels skulle det bero på den ansträngda ekonomin i kommunalförbundet, dels att de skulle bli lättare att upplösa kommunalförbundet om min tjänst inte fanns kvar, berättar Lena-Maria Wikström.

OLYCKLIGT

Efter 20 år som konsumentrådgivare på Öland, de sista åren på 40 procent, ser hon politikernas beslut som olyckligt.

– Jag har runt 350-400 ärenden per år. Några återkommer då och då för att checka lite, andra ”kan ingenting” och behöver stöd. En stor grupp är de som knappt känner till att det finns konsumentrådgivare, men sedan råkar de ut för någonting och då kommer de hit.

– Ofta handlar det om bilaffärer och telefonförsäljning. Det finns ett stort behov och min tjänst är förhållandevis billig, det handlar om tio-femton kronor per kommuninvånare. Det är inte dyrt.

Vad ska du göra efter årsskiftet?

– Jag har andra arbetsuppgifter här på Hushållningssällskapet, men varför inte börja privat? Jag har 20 års erfarenhet av konsumentfrågor och behovet finns.

LETAR KOSTNADER

Annons

Kommunalförbundets ordförande Kent Ingvarsson (M) ser ingen större dramatik i beslutet att stänga ner konsumentrådgivningen.

– Kommunalförbundet letar alltid kostnader och här upplever vi att efterfrågan inte står i proportion till kostnaden. Dessa tjänster efterfrågas mindre och mindre och tittar man generellt i länet så tar nästan samtliga kommuner bort konsumentrådgivningen, säger ordförande Ingvarsson.

Lena-Marie Wikström delar inte ölandskommunernas uppfattning om vikande efterfrågan.

– Nej, det sjönk för cirka åtta år sedan, men sedan dess har antalet ärenden legat konstant.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons