Annons
Nyheter

Öland (och Kalmar) tappar mark i turistracet

Nyheter • Publicerad 26 oktober 2009

Ibland låter det som om det enbart är turistnäringen som håller Öland och vår närmaste omgivning upprätt. Alla siffror pekar ständigt uppåt – sägs det. Men enligt den senaste presentationen, ”Besöksnäringen i Sverige”, tappar både Öland och Kalmar mark.

Samtidigt som vi går in i höstrusket börjar turiststatistiken rulla in från olika håll. Vi lever som bekant i ett område där turism sägs vara väsentligt, enligt vissa det mest väsentliga, för utveckling och välstånd.

Annons

Hur är då läget på Öland och i Kalmar när det gäller denna näringsgren? Ångar det på uppåt, bara uppåt, som vi ibland får höra från initierat håll, eller har maskineriet gått i stå?

Ett försök att objektivt jämföra Sveriges alla 290 kommuner i turisthänseende, och som på sina håll betraktas som något av en turistnäringens lilla bibel, är den statistik som Svensk Handel och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare presenterar – Besöksnäringen i Sverige, kommunindex 2009.

Tyvärr är det alltid (och av naturliga skäl) ett års eftersläpning av siffermaterialet. Men trenderna finns där ändå för alla och envar att ta del av.

Men innan vi presenterar listan kan det vara på sin plats med lite bakgrundsfakta.

Alltså:

Hur räknar man ut att exempelvis Strömstad är den högst rankade turistkommunen och Vimmerby, trots Astrid Lindgrens värld, är en uselt rankad (plats 95 av 100) turistkommun?

Jo, man utgår från nio kriterier, allt från klassiska ”antal gästnätter” och ”andel fritidshus” till detaljhandelns omsättning och bensinförsäljning. Dessa siffror viktas därefter i förhållande till antal invånare och särskilda index.

Slutresultatet blir ett sammanviktat tal, en rankingsiffra, för kommunen.

Med detta beräkningssätt kan man således jämföra relativt små kommuner som exempelvis Borgholm med låt oss säga Göteborg på ett någorlunda rättvist sätt.

Hur ligger då Öland till i denna sifferexcersis?

Annons

Särskilt Borgholm excellerar förstås i kategorier som andel fritidshus per 1000 invånare (575 stycken), samt restaurangers och campinganläggningars omsättning.

Sammantaget är dock trenden vikande. År 2007 låg Borgholm strax under topp-tio- listan, plats elva. Året därpå, alltså 2008, har Borgholm halkat ner till plats nummer tolv.

Den södra ö-kommunen, Mörbylånga, har upplevt det stora turistraset. Från plats 19 år 2007 till plats 37 året därpå – ett tapp på 19 placeringar.

Även Kalmar, som också ingår i det stora turistpaketet som turistvd:n Gustaf Öholm fört fram för att lyfta hela regionen, tappar tre placeringar – från plats 61 till 63. Och Glasriket finns inte ens med på 100-listan, förutom en märklig delplacering under rubriken ”Drivmedelsförsäljning” – Emmaboda ligger på plats nummer två, efter Ödeshög.

Även i denna undersökning talas det enbart om turismens positiva värden för kommunerna och nationen.

Omsättningen är hisnande 244 miljarder, vilket sägs vara en uppgång med drygt sex procent jämfört med föregående år. Och näringen genererar inte mindre än 158 900 årsarbeten.

Exportintäkter från näringen har krupit över 90-miljardersvallen (90,9) och är betydligt högre än motsvarande värde för klassiska svenska kassakor som stål (75,4) och trä (38).

Siffror som visar baksidan av turismen – negativ miljöpåverkan, prisrally på tomter och kåkar, kommunernas påtvingade extrainvesteringar i infrastruktur och VA, ökad brottslighet, kö – och stressfenomen – allt sådant lämnas därhän.

Det finns bara en debet-sida, men ingen kredit-kolumn.

Men som en tidigare turist-vd här på Öland (Mitte Nilsson) påpekade med stor emfas i en intervju när liknande frågor kom upp på dagordningen: ”Jag är inte tillsatt för att minska turismen.”

Och vad den nuvarande vd:n säger vet vi – allting i turisthänseende är enbart framåt, uppåt och Öland finns mitt i den bästa av alla turistvärldar.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons