Annons
Nyheter

Nu har Lyckliga draken landat

Nyheter • Publicerad 15 augusti 2008

SÖDVIK

Det blev en lång väntan, men nu har Lyckliga draken landat i Södvik, närmare bestämt i Silverstrands bussgarage. Det handlar nämligen om en buss tillverkad i Kina, med namnet King Long, som betyder just Lycklig drake.

Annons

Silverstrands Trafik AB tillhör pionjärerna när det gäller att satsa på ett kinesiskt bussfabrikat. Hittills har fyra bussar levererats till Sverige, och för närvarande går också Tomas Angelin på Tomas Buss i Löt och väntar på den femte.

Hur vågar man då satsa på ett så pass udda fabrikat?

– Ja, det kan man ju fråga sig, säger Björn och Magnus Silverstrand med ett leende.

BILLIGARE BUSS

– Främst handlar det ju om priset, en King Long kostar cirka 1,8 miljoner, vilket är en miljon mindre än en Scania eller Mercedes. Bussen har dessutom flera europeiska eller amerikanska delar; axlar och växellåda kommer från tyska ZF och motorn på 400 hästkrafter från Cummins i USA. Även dörrmekanismer, hydraulik och klimatanläggning kommer från Europa.

Reservdelar till dessa är alltså inget problem. I övrigt kommer det också att finns en depå med reservdelar i Kalmar.

– Den är som vilken buss som helst att köra, till och med pedalerna sitter i rätt ordning.

Kina är ju känt för att kopiera västerländska produkter, och visst finns det några gemensamma drag med Silverstrands andra nyförvärv, en Scania Irizar.

FULLT MODERN

Men en fullt modern turistbuss är det. Bland utrustningen kan nämnas trepunktsbälten på samtliga 48 platser, en kyl som kan ställas om till frys- eller värmeskåp.

Annons

– Att frysen fungerar vet jag sedan jag glömde att plocka ur läskburkarna, säger Magnus.

Vid förarplatsen finns en liten teveskärm kopplad till en backkamera. Den kan också ställas om så att föraren har full koll på passagerarna vid bakre ingången. Vilket man inte har genom en vanlig backspegel. Och toan en trappa ner har automatisk spolning. Man hinner dock dra upp brallorna eftersom spolningen startar först när man gått ut och stängt dörren.

– Automatiken är en bra grej. Det händer nämligen ganska ofta att folk inte hittar spolknappen eller pedalen och, så att säga, skiter i att spola.

KANONSOMMAR

Silverstrands, som tillsammans med Tomas Buss kör Silverlinjen mellan Öland och Stockholm, har för övrigt haft en kanonsommar.

– Under sommaren har vi tre dagliga avgångar i vardera riktningen, men har fått sätta in extrabussar på flera av dem, ibland upp till tre stycken. Och det har gällt båda riktningarna. Det känns särskilt bra, eftersom vi hade färre passagerare i början av året, jämfört med fjolåret, säger Magnus och Björn.

Silverlinjen har omkring 60 000 årliga passagerare och med tanke på de höga bensinpriserna lär det knappast bli färre som väljer bussalternativet.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons