Motigt för markköp i Triangeln
BORGHOLM
CA-fastigheters planerade byggprojekt vid yttre hamnen i Borgholm går sakta framåt. Däremot har det varit blandad framgång när det gäller förhandlingarna om markköp vid den så kallade Triangeln. Nuvarande markägare har kommit överens med Borgholm Energi om en köpeskilling på cirka en miljon, men den andre är inte nöjd med budet han fått.
Blir det något av med CA-Fastigheters planer på bostadsbyggande i yttre hamnen? Det är en återkommande fråga som Ölandsbladet får, och som kan besvaras med ett, jovisst.
– Det är många parter inblandade och mycket av arbetet sker i det tysta, förklarar kommunchef Lars Frick som tillsammans med planeringschef Christer Petersson håller i de kommunala trådarna för projektet.
HÖGSTA PRIORITET
– Dels har vi uppdragit åt en konsult att göra en miljöutredning för att se vilka delar av området som eventuellt måste saneras och resultatet av denna får vi veta vid ett möte på fredag. Och dels arbetar byggnadsförvaltningen intensivt med att upprätta en detaljplan för Triangeln, ett uppdrag som har högsta prioritet.
För en tid sedan fick Borgholms Energi AB i uppdrag att förhandla om inköp av ersättningsmark för både Lantmännen och Beijers. Den aktuella marken är den så kallade Triangeln, belägen intill rondellen vid norra infarten till Borgholm. De förhandlingarna har emellertid gått både bra och dåligt. Med den ena markägaren har man tecknat ett avtal om en köpeskilling på cirka en miljon, medan den andra envist vägrat att acceptera BEAB:s bud. Det ligger lite högre eftersom det handlar om en större areal.
EXPROPRIATION?
Eftersom förhandlingarna inte tycks leda någon vart har ordet expropriation nämnts på olika håll, med hänvisning till samhällsnytta och stadens utvecklingsmöjligheter. Men det kräver ett visst politiskt mod, och frågan är väl om detta finns. Borgholms kommun har tillgripit denna möjlighet vid ett tidigare tillfälle, nämligen när det gällde förvärvet av Björkviken. Men det är en process som tar sin rundliga tid och som kan fördröja projektet.
Redan för sex, sju år sedan avsattes Triangeln som ett handels- och industriområde i översiktsplanen. Någon industri blir det alltså inte, men det har inte hindrat omkringboende att komma in med negativa synpunkter om användningen av ”surhålet”. Ett dussintal fast- och sommarboende i Furuhäll och Dovreviken anför en rad skäl mot Lantmännens och Beijers etablering, bland annat dessa: Tung lastbilstrafik är olämplig. Förfulande för omgivningen. Negativ påverkan på fastighetsvärdena. Förstör utsikten över Blå Rörs-marken. Och att marken ur ekologisk synpunkt är oerhört värdefull som störningsfri yngelkammare för både ryggradslösa djur och mindre ryggradsdjur.