Annons
Nyheter

Kungsrallyt fick en blöt final

Nyheter • Publicerad 15 augusti 2006

BORGHOLM

– Jag har aldrig varit med om en sådan positiv anda, trots att regnet stod som spön i backen.– Men, som kungen själv uttryckte det, det är ju bara rent vatten.Det säger Kungsrallygeneralen Boo Brasta som summerar årets upplaga av Svenska Kungsrallyt som en lyckad tillställning, även om en del deltagare blev rejält blöta när ett skyfall drog fram vid middagstid.

Annons

Som vanligt stod bilarna, i år hela 126 stycken, samlade på Strand Hotells gräsmatta på lördagsmorgonen. Och här fanns åtskilligt med ”ögongodis”, till exempel en mycket vacker Alfa Romeo Touring Spider från 1960, ägd av Björn Larsson från Sollebrunn utanför Alingsås. En unik bil var också den Porsche Targa -74 som kördes av Hans Raneståhl, marknadschef på Porsche Sverige. Bilen har tidigare tillhört kung Carl Gustaf som ägde den i 27 år och har passande nog bokstavskombinationen HOF på nummerskylten.

Ett riktig elegant ekipage var en Rolls Royce Silver Ghost från 1921. Bilens ägare heter idag Kjell Lind, men ursprungligen levererades den till Louis de Geer på Lövsta bruk i Uppland.

– Bilen krockade i Falkenberg 1927 och stod sedan på verkstad till 1934. 2001 köptes den av Kjell Lind som renoverade den i fyra år, berättar baron Louis de Geer, sonson till ursprunglige ägaren, som tillsammans med hustrun, baronessan Sigrid, åkte i baksätet i den sufflettförsedda klenoden.

– Ja, en sådan här bil ska man naturligtivs inte köra själv, påpekade baron de Geer helt korrekt.

Elegant, och inte minst mäktig, var den Cadillac V 16 från 1932 som kördes av hyrkuskdirektören och hotellägaren Anders Läck från Stockholm. Bilen väger en bit över tre ton har en sjuliters motor på 175 hästkrafter. Trots att den sörplar i sig 3,5 liter per mil brukar Anders ofta lufta åket och det är för övrigt tredje gången han deltar i Kungsrallyt.

– Ja, en bil ska inte stå i garaget och gistna, den mår mycket bättre om den körs, säger Anders och tillägger att det bara finns ytterligare ett exemplar av den här Cadillacmodellen.

– En gång blev jag erbjuden att köpa den, och det var ju lite dumt att jag avstod. Hade någon frågat var den andra finns kunde jag ju sagt att den står hemma...

Kungen har en egen samling med entusiastbilar, totalt ett femtontal, och en av dem, en Pontiac Bonneville Cab 1996, hade han lånat till till gode vännen och finansmannen Olof Stenhammar, ordförande i OMX Group och Stockholms OS-general. Herr Stenhammar visade sig vara en glad gamäng med glimten i ögat och satsade på en mundering med raggarstuk som matchade den öppna jänkaren. Och han poserade också villigt för fotografering samtidigt som han lirade Shake, rattle and roll på bilstereon.

Det kan också tillägas att kungen och Stenhammar tillsammans äger motortorpedbåten T46, en unik klenod som gästat Borgholm vid några tillfällen.

Olof Stenhammar blev också introducerad för kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, genom Anders Bergman från Stora Rör som tidigare var chef för Volvo Personvagnar, och det blev en pratstund på ämnet besöksnäring och en förhoppning om att Kungsrallyt återkommer till Öland.

Annons

Efter att kungen hållit sitt hälsningsanförande körde alla bilarna i kortege längs gågatan, som var kantad av stora åskådarskaror.

Den första kontrollen var framför kyrkan där provet var precionskast med stor boll och därefter gick färden till Solliden där kung och drottning hälsade på deltagarna.

Stora Rör var nästa anhalt, med manöverprov, och sedan till gropen framför Algustrums kyrka, där det utpspelades några spektakulära prov. Det första gick ut på att köra slalom mellan koner, med en golfboll på en sked i munnen. Här visade sig kungen vara en riktig hejare och klarade det hela galant - och dessutom med god fart.

Det andra provet gick ut på att parkera så nära en stängd grind att den gick att öppna utan att ta emot kofångaren. Med bara sex centimeter tillgodo fick kungen en fullpoängare så nog gör han skäl för namnet Motormonarken.

Den sista kontrollstationen var Gråborg där det gällde att svara på kluriga frågor, bland annat ”para ihop” rätt kung med rätt drottning. Här kom också det stora skyfallet som fick ägarna av öppna bilar att snabbt fälla upp suffletterna.

Blött blev det resten av rallyt och den efterföljande lunchbuffén på Borgholms Slott fick avätas under fältmässiga förhållanden i Kungshuset.

På kvällen var det bankett på Strand Hotell och här närvarade också kungaparet för första gången. Och efter maten blev det en överraskning när Anders Eriksson dök upp på scenen i ”Roy & Roger”-mundering och sjöng en egenkomponerad sång till Volvo Amazon som fyllde 50 år på hans egen 50-årsdag den 3 augusti.

Det var förmodligen inte så många som kände till det, men Strand Hotell hade riktigt storfrämmande i helgen.

– Ja, det var Ford-basen Bill Ford Jr som gjorde en avstickare till Öland efter sin medverkan på ett seminarium i Göteborg, berättar Bosse Brasta.

– Han kom till Kalmar i sitt eget jetplan på fredagen och det var meningen att han skulle var med under en del av rallyt. Men oron i luftrummet efter händelserna i Storbrittannien gjorde att han fick ge sig av tidigt på lördagsmorgonen.

Annons

– Bill Ford var en mycket sympatisk kille och var väldigt intresserad av rallyt och inte minst bilarna, säger Bosse som skjutsade upp koncernchefen till Solliden i kungens bil för en liten pratstund med monarken.

Sammantaget blev Svenska Kungsrallyt en fullträff och förhoppningen bland de flesta är förstås att det återkommer.

– Jag vil passa på att säga att det är ett stort ideellt arbete som gjort det möjligt att genomföra rallyt, och därför vill jag särskilt lyfta fram funktionärerna, säger Bosse Brasta som på måndagen fick ett tackbrev från kommunalrådet Lisbeth Lennartsson.

I brevet uttryckte hon kommunledningens tack för ännu ett fantastiskt Kungsrally.

– Vi hoppas naturligtvis att åter få se alla dessa fantastiska bilar med konungen och drottningen i spetsen framöver och vi är från kommunens sida gärna behjälpliga med det praktiska runt arangemanget i större utsträckning om ni så önskar.

ROLF NILSSON

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons