Annons
Nyheter

Kulturhistoriska värden rivs upp

Nyheter • Publicerad 31 maj 2006

Som nödvärnsarbete slet de fattiga Mörbylångaborna under depressionsåren på 1930-talet med att anlägga en vacker gatstensväg mellan Mörbylånga och Bengtstorp.Nu river Vägverket och NCC upp deras arbete och säljer sten för sten till Skåne.

Upprörda människor har hört av sig till Ölandsbladet.

Annons

– Den här vägen har ett historiskt värde, det måste Vägverket inse, säger en äldre kvinna.

– Bedrövligt. Får man verkligen göra såhär?, undrar en man.

Frågan går direkt över till Björn Svensson, driftschef vid Vägverket i Kalmar.

– Gatstenen i sig är inte kulturklassad, säger han.

Vägverket har beslutat om en ny asfaltbeläggning på vägen mellan Mörbylånga kyrka och Bengtstorp. Uppdraget har fallit på NCC.

Vägverket behöver ”bara” betala 250 000 kronor för att få två och en halv kilometer asfalt.

Men NCC:s krav är då att företaget får gatstenen. Gatstenen säljs sedan vidare till ett skånskt företag i första hand och enligt uppgift sedan vidare till utlandet.

Både Vägverket och NCC är nöjda med uppgörelsen.

Kalmartidningen Barometern skriver att NCC säljer alla gatstenar för tre miljoner kronor.

– Det är inte ovanligt med den här typen av uppgörelser. Det har gjorts på många andra ställen, Pataholm till exempel, säger Björn Svensson.

Annons

Från Vägverkets sida ställer man sig något frågande till den plötsliga uppståndelse kring den gatstensbelagda vägen. Under många år har ett tjockt lager asfalt dolt de underliggande gatstenarna. Och när väl gatstenarna tagits bort så blir vägen asfalterad igen.

Några planer på att återställa vägen i ursprungligt skick med gatsten har inte hörts.

– Vägverket har ansvaret. I princip kan de göra vad de vill med vägen. Från vår sida finns det ingen möjlighet att göra något, säger Kjell-Håkan Arnell vid länsstyrelsen i Kalmar.

Kjell-Håkan Arnell körde själv på vägen mellan Mörbylånga-Bengtstorp i förra veckan och blev överraskad över gatstenen som kommit i dager. Han kände inte till vägens bakgrund.

– Vägverket har inte gjort några fel, men visst är vägen kulturhistoriskt intressant, det är det ingen tvekan om, säger Kjell-Håkan Arnell.

Från länsstyrelsens sida drar man paralleller till snurren kring Borgholms Storgata, där gatstenen byttes ut mot asfalt för att sedan bytas ut mot gatsten igen. Invigning har det hållits varje gång.

– När man för 20 år sedan rev upp gatstenen i Borgholm, visst kunde man haft synpunkter på det. Kanske lite kortsiktigt, säger Kjell-Håkan Arnell.

Den nya vägen, utan gatsten, ska stå färdig till hösten.

1929 beslöt arbetslöshetskommittén på tillstyrkan av kommunnämnden i Mörbylånga att upprätta nödhjälpsarbete. De allra fattigaste fick en chans att tjäna ihop några slantar och på så sätt klara livhanken på sig och sin familj genom att utföra samhällstjänster. I Kalmar grävdes till exempel Stensö Kanal under samma tidsepok, medan man alltså i Mörbylånga bättrade på vägen mot Bengtstorp.

Efter något år ändrades förutsättningarna något för arbetslöshetsprojektet i Mörbylånga till att bara omfatta ”familjeförsörjare med minderåriga barn födda inom äktenskapet”.

Annons

Det är alltså arbetet dessa familjeförsörjare svettades fram som nu försvinner för alltid.

Bengtstorp.jpg

Gatstensvägen mellan Mörbylånga och Bengtstorp anlades som ett nödvärnsarbete under depressionsåren. Arbetslösa slet med vägen mot försörjning. Nu ska ska vägen rivas upp sten för sten och säljas. Det upprör många människor. ”Vägverket har inte gjort några fel, men visst är vägen kulturhistoriskt intressant, det är det ingen tvekan om”, säger Kjell-Håkan Arnell vid länsstyrelsen.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons