Annons
Nyheter

”Kommunerna måste satsa mer”

Nyheter • Publicerad 13 oktober 2010

ÖLAND

- Vi har jobbat länge för att hitta lösningar men nu har vi kommit till vägs ände, säger Ötab:s ordförande Marie Norregårdh.

Annons

Hon önskar att kommunerna i fortsättningen tar mer ansvar för turistnäringen.

Marie Norregårdh tillträdde som ordförande vid årsskiftet. Sedan dess har hon arbetat med att gå igenom företagets kostnader.

– Bland annat har vi mer kostnadseffektiva lokaler nu. Och vi har förbättrat vårat resultat med 1,5 miljoner i förhållande till förra året. Men ändå ser det ut att bli förlust på en miljon vid årets slut, efter alla avskrivningar.

Hon menar att bolagets förluster har tärt på företaget.

– Webbportalen var en tung investering och det kan ta fem år innan det betalar sig.

• Hur går dina tankar nu?

– Jag tänker mycket på personalen och det är jättetråkigt för alla som drabbas.

• 19 miljoner av skattebetalarnas pengar har gått in i Ötab sedan 2006. Många skattebetalare känner irritation över detta. Hur ser du på det?

– När man satsar i investeringar så satsar man för att ge mer näring till Öland, och därmed mer intäkter till skattebetalarna.

• Hade ni kunnat göra något annorlunda?

Annons

– Det hittar man alltid om man ser i backspegeln. Men en läxa man kan lära sig av det här är att det inte räcker att näringslivet går in. Jag tycker att kommunerna skulle satsa ännu mer på turistservice. Det är en otroligt viktig kanal ut för hela Öland.

SATSAR FÖR LITE

Marie Norregårdh anser att Borgholm och Mörbylånga satsar lite på turismen, jämfört med andra kommuner.

– Andra ställen satsar 2-3 gånger mer än Ölandskommunerna. Det är bara att titta på Kalmar, Norrköping eller vilken kommun som helst, säger hon och fortsätter:

– Turismen är tillsammans med jordbruket den viktigaste näringen för Öland. Då kan man inte bara vänta och tycka att solen skiner och vi har fina stränder. Om man inte satsar så springer andra om en.

Hon anser att Ötab kunde ha undvikit konkurs om kommunerna varit mer behjälpliga.

– Information och marknadsföringsplan ligger till stor del på kommunerna. Kommunala medel måste till för att få schvung på Öland och få ön att lysa över alla andra.

Enligt Marie Norregårdh saknas en turiststrategi:

– Näringslivet och kommunerna borde nu sätta sig ner och komma fram till hur de vill att Öland ska se ut de närmaste fem-tio åren.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons