KLT tar till sig kritiken
ÖLAND
KLT både bemöter och instämmer i kritiken mot den nya turlistan.
Mängder av resenärer har fått det bättre. Samtidigt håller vi med om att trafiken på vissa rutter kan bli bättre, säger bolagets informatör Viktor Lovén.
Jubel i den ena änden, ris i den andra.
KLT:s nya turlista på Öland har minst sagt väckt blandade känslor. Medan huvudparten, det vill säga alla resenärer på rutten Borgholm Kalmar, applåderar åt färre minuter i buss har andra det besvärligare, att ta sig från Borgholm till Skogsby kan gott och väl ta två timmar.
Senast i raden av klagande var Samhällsföreningen från Asken till Blåsås vars skrivelse till landstinget KLT nu reagerar på.
HELHETEN
Samhällsföreningen tar upp tre olika fall som gäller fem enstaka resenärer. Vi försöker naturligtvis lägga trafiken så att den ska fungera bra för så många som möjligt, men vi måste se till helheten och att det fungerar bra för majoriteten i länet, säger Viktor Lovén, informatör på KLT, för att samtidigt ge de klagande rätt.
Vi håller vi med om att trafiken kan bli bättre mellan Glömminge/Algutsrum och Färjestaden/Skogsby/Mörbylånga. Satsningen som drog igång den 9 januari innefattade stråket Kalmar Borgholm där mängder resenärer nu fått det bättre, men det synkar inte riktigt om man vill åka till exempel Glömminge-Mörbylånga.
INTE SANT
Han håller däremot inte med om att resenärerna på de aktuella sträckorna tvingas till Kalmar innan de kan nå slutdestinationen på andra sidan bron, på Öland.
Det där har spridit sig som en sanning hos många, men är inte sant. De flesta turer byter man som vanligt vid Träffpunkt Öland. Dock synkar inte bytena där speciellt bra, så det blir väldigt lång väntetid. Då kan man i praktiken åka in till Kalmar och byta buss. Det tar lika lång tid, men det är inget tvång, invänder Viktor Lovén.
FÖRÄNDRINGAR
KLT har också tagit till sig kritiken. Förändringar kommer. Fast tålamod krävs, först i slutet av detta år kommer resenärerna att märka någon skillnad.
Vi håller just nu på att gå igenom den kommande satsningen på stråktrafiken mellan Kalmar och Färjestaden/Mörbylånga, så att den ska bli lika bra som den idag är Kalmar Borgholm, säger Viktor Lovén och tilllägger:
Helst hade vi velat genomföra satsningarna samtidigt, men vi måste sprida ut dem över längre tid och kan inte göra de nya förändringarna förrän i december då vi byter tidtabell. Därför blir det nu ett år där det tyvärr haltar lite mellan Borgholm-stråket och stråken söderut.
Men det som efterfrågas, i alla fall av Samhällsföreningen, är bättre förbindelser mellan Borgholm och Mörbylånga, och inte mellan Kalmar och Färjestaden/Mörbylånga.
Det är mellan Kalmar och Färjestaden/Mörbylånga det är mest resande i dagsläget och mest potential till ökat resande. Det är inte många som åker Borgholm-Färjestaden-Mörbylånga.
Men i samband med satsningen på stråket Kalmar-Färjestaden/Mörbylånga kommer vi göra så att det synkar bättre med byten och anslutningar för dem som åker Borgholm-Färjestaden-Mörbylånga.