Annons
Nyheter

Inte lätt att bringa ordning

Nyheter • Publicerad 13 oktober 2010

MÖLLSTORP

Det var styrelsen för Ölands Turist Ab som själva föreslog erfarne Ingemar Johnsson från Nybro som konkursförvaltare för turistbolaget.

Annons

– Jag antar att det är för att jag inte på något sätt har varit delaktig i bolaget, då blir man på en gång jävig, säger Ingemar Johnsson som direkt på tisdagsmorgonen försökte sätta sig in i Ölands Turist AB:s minst sagt trassliga ekonomi.

– Det är inte lätt. Det är många bolag involverade och många avtal är beroende av varandra, säger Ingemar Johnsson.

Edgångssammanträde blir det den 10 december då de fem styrelsemedlemmarna är kallade till Kalmar tingsrätt.

Tills dess ska alla papper vara på borden.

De tolv anställda är uppsagda, inklusive vd:n Gustaf Öholm.

– Under den närmaste månaden kommer alla att jobba kvar med garantilön, berättar Ingemar Johnson.

Men han är krass:

– Hittar jag ingen köpare till bolaget inom en månad så åker vi ur lokalerna.

Det innebär i så fall också slutet på Ölands Turistaktiebolag AB.

BANKER VILL HA SVAR

Annons

Ingemar Johnson från Nybro är en av sydöstra Sveriges mest rutinerade konkursförvaltare.

– Jag har rett ut konkurser i 40 år, men det är första gången jag gör ett turistbolag, berättar Ingemar Johnsson.

Första dagen som konkursförvaltare för Ölands Turist AB blev kaotisk. Telefonen ringde i ett. Näringsliv, banker och kommunföreträdare — alla sökte de svar på frågor.

Några svar kunde inte förvaltaren ge.

– Jag har inte hunnit gå igenom det ekonomiska läget än.

FALLSKÄRMSAVTAL

Och vad som till exempel händer med Gustaf Öholms fallskärmsavtal är också oklart.

– Jag har inte sett vd:ns anställningsavtal än. När det gäller lön så är han precis så som dom andra anställda berättigad lönegaranti, säger Ingemar Johnsson.

Många är de stugägare som fortfarande väntar på pengar från sommarens uthyrningar och som nu oroligt söker besked från konkursförvaltaren. För den enskilde stugägaren handlar det om stora summor pengar.

Och några glädjebesked kan dessvärre inte Ingemar Johnsson ge:

Annons

– Jag kan tyvärr inte betala ut några pengar till stugägarna som det ser ut.

DYSTRA MINER

Det var förstås dystra miner bland de anställda efter konkursbeskedet.

– De är ledsna. Dom anställda känner sig delaktiga till konkursen trots att de skött sig bra. Det är inte deras fel.

** Så vems är felet och vad har gått snett?

– Det som hänt just nu är att det saknas pengar i kassan för skatter och moms. Styrelsemedlemmarna var tvungna att försätta bolaget i konkurs för att inte bli personligt ersättningsskyldiga, säger Ingemar Johnson.

Under onsdagen fortsätta utredningsarbetet. Först torsdag (läs idag) eller fredag tror sig konkursförvaltaren kunna ha en ordentlig överblick över bolagets totala situation.

• Vad händer nu med bokningar för turistmässor och produktion av turistbroschyrer för kommande säsong?

– Det förekommer inga sådana bokningar nu, säger Ingemar Johnson.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons