Individuella utvecklingsplaner brister
MÖRBYLÅNGA KOMMUN
Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen uppfyller inte författningarnas krav.
Den bedömningen är genomgående när fler av Skolinspektionens beslut kring Mörbylånga kommuns skolor offentliggörs.
Ölandsbladet har tidigare berättat om Skolinspektionens övergripande granskning av skolorna i Mörbylånga kommun. På måndagens presenterades nya beslut kring Gårdby skola, Alunskolan, Färjestadens skola samt Skansenskolans förskoleklass till årskurs tre.
FRAMÅTSYFTANDE DEL
Gemensamt för alla utom Färjestadens förskoleklass till årskurs tre är att de individuella utvecklingsplanerna inte uppfyller de krav som står i författningarna. Om Alunskolan står till exempel att dessa omdömen är utformade som en bedömning av om eleven är på väg att nå målen för ämnet eller inte, med en tydlig beskrivning av vilka mål eleven nått och vilka som behöver utvecklas vidare. Men ett område som behöver utvecklas är den framåtsyftande delen i de individuella utvecklingsplanerna.
Precis som de skolor som Ölandsbladet skrivit om tidigare, är en annan återkommande brist att skolorna inte ger alla elever möjlighet att nå de lägsta målen i samtliga ämnen. Detta påpekas bland annat för Färjestadens skola. Men Skolinspektionen ger också skolan beröm för den nya pedagogik som kommit i och med de nya lokalerna. Detta är en god plattform för skola i sitt arbete med att utveckla en strukturerad uppföljning av resultaten med analys och förslag på åtgärder för högre måluppfyllelse i alla ämnen, skriver Skolinspektionen.
De brister som Skolinspektionen påpekar ska vara åtgärdade inom tre månader från den dag då beslutet meddelades till Mörbylånga kommun. Skolornas rektorer och kommunen har ett gemensamt ansvar för att bristerna åtgärdas.