Hjort skall marknadsföra lamm
WANNBORGA
Wannborga på Öland AB som driver fåravel med 400 tackor vill marknadsföra sina produkter – med en hjort.
Det är hjorten vilken finns i Ölands landskapsvapen som företaget ansöker hos länsstyrelsen i Kalmar att få använda i marknadsföringssyfte. Etiketter, klistermärken och annonsering av produkterna från gården hoppas man ska lyftas genom den öländska hjorten.
– Vi upplever att vi inte kan få ut budskapet om att våra produkter är unika och genuint öländska. Vi möts hela tiden av en svår konkurrens där man utger sig för att vara svenskt eller öländskt tillverkad eller med lokala råvaror men där endast etiketten på förpackningen möjligtvis kan vara lokalt tillverkad, skriver Wannborga på Öland AB genom Gunnar Dahlberg till länsstyrelsen.
VINGÅRD
Förutom lammprodukter tillverkar gården även egna viner med druvor från den egna vingården.
– Vi vill därför profilera den lokala prägeln på våra produkter och ser då möjligheten att använda det öländska landskapsvapnet som en möjlig väg, fortsätter Gunnar Dahlberg.
Förhoppningen är att landskapsvapnet ska kunna finnas med på etiketterna till de drycker från vingården som i juni har premiär på Systembolaget.