Annons
Nyheter

Gotlandia passerade nålsögat

Nyheter • Publicerad 12 maj 2007

GRANKULLAVIK

– I ärlighetens namn är det trångt i inloppet till Grankullaviken, men alla anlöpen gick bra. Men man måste vara taggad och dessutom handlar det om ett teamwork.

Annons

Det säger kapten Göran Wassberg, befälhavare på färjan Gotlandia, som på torsdagen gjorde fyra provanlöp genom den smala passagen till viken, vilket ÖB-webben naturligtvis rapporterade om redan samma dag.

Ombord fanns flera befälskollegor och två lotsar och syftet är att utbilda skeppare i farleden inför sommarens trafik. Och Göran Wassberg är Gotlandsbolagets veteran.

– Jag har jobbat i rederiet sedan 1974 och räknas väl som ett inventarium. Grankullaviken är inte heller något nytt för mig, jag var befälhavare på m/s Thjelvar 1985-1987, de sista somrarna vi trafikerade Öland. Det är dock stor skillnad mellan fartygen. Thjelvar hade ett djupgående på 3.90 meter, medan Gotlandias bara är 2,7 meter. Snabbfärjans mindre deplacement innebär att den driver lite mer, men under normala vindförhållanden är det inget problem, säger Göran Wassberg som passerade inloppet i 11 knops fart.

BEFARAD ”TSUNAMI” UTEBLEV

Vid inloppet, på den nordöstra udden, stod Anders Nielsen, kapten i rederiets projektgrupp, för att se om färjan drog upp något svall på stränderna.

– Jag befarade en liten tsunami, men nu var svallet knappast märkbart, säger Anders som också har överinseende över hamnarbetena vid färjeläget.

– Eftersom de inte är avslutade blev det ingen tilläggning vid kaj den här gången.

På udden stod också en delegation från Borgholms kommun för att se det historiska ögonblicket på parkettplats. Trion bestod av kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, kommunchef Lars Frick och planeringschef Christer Petersson. Men var fanns Eddie Forsman, som i nio år kämpat för färjetrafiken? Jo, han satt i möte på Regionförbundet och försökte få fram mera marknadsföringspengar – till färjetrafiken.

ETT IMPONERANDE FARTYG

Det kan också nämnas att Sjöfartsverket, enligt förordningen om höghastighetsfartyg, haft samråd med länsstyrelsen om provanlöpen. Länsstyrelsen har godkänt dessa under förutsättning att fartyget framförs med måttlig fart och inte orsakar onödigt vågsvall med hänsyn till den känsliga marina miljön i området. Och så skedde ju också. På tal om den känsliga miljön så har det på senare tid påtalats att vattensituationen i Grankullaviken försämrats av avlopp och läckage från jordbruket. Så här kanske färjans fyra vattenjetaggregat kan få lite fart på cirkulationen, även om man nu bara använder en liten del av maskineffekten vid tilläggning.

Avslutningsvis några tekniska data om Gotlandia: Färjan är ett höghastighetsfartyg som gör skäl för namnet med en toppfart på 36 knop. Maskineriet består av fyra V20-dieslar på tillsammans närmare 30 000 hästkrafter, kopplade till lika många vattenjetaggregat. Genom dem strömmar det 64 000 liter på en sekund, och för att få en uppfatning om den mängden kan man säga att det tar en knapp sekund att fylla poolen på Borgholms Badhus. Accelerationen är också imponerande – det tar bara två minuter att nå toppfarten. Och bromssträckan från full fart till stillastående är endast tre fartygslängder, eller 330 meter.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons