God förutsättning för air park
BORGLANDA
I fredags besökte Ruud och Nicole van der Lem Borgholm för att titta närmare på området strax öster om Borglanda där de planerar att anlägga en air park.
– Vi har sonderat terrängen på flera platser i landet, men området vid Borglanda känns som det mest viktiga, och prestigefyllda när det gäller att anlägga en air park. Men man måste gå varsamt fram och göra en försiktig exploatering, och ett färdigt koncept kan bestå av 10-12 tomter, säger Ruud och Nicole van der Lem.
Ruud och Nicole, som alltså är holländare och kommer från staden Wassenaar vid Nordsjökusten mellan Haarlem och den Haag, driver utvecklingsbolaget Scanparks som nu håller på att etablera sig i Sverige. Projekten innebär högkvalitativt boende, antingen permanent eller fritidsboende, och i anslutning till vacker natur. Och sådan finns det onekligen kring Borglanda. Just nu blommar till exempel gullvivor, solvändor, orkidéer och fältsippor, men byggnationen är planerad på några åkerlappar intill. De vällagda stenmurarna med vita lavar som löper kors och tvärs i området är något som fascinerar Ruud.
– Kalkstenen är väldigt vacker och tanken är att den ska ingå i husen, som detaljer eller fasader. Husen ska också vara lågmälda i utformningen och integreras i landskapet. Och murarna ska naturligtvis skyddas och bevaras.
LISBETH MYCKET POSITIV
På fredagen gjorde Ruud och Nicole en fältvandring i området tillsammans med kommunalrådet Lisbeth Lennartsson och Kenneth Gustafsson, ordförande i den rekonstruerade flygsektionen på Borglanda. Och att allt ska ske i samförstånd med kommunen är en förutsättning för att projektet ska bli av.
– Själv är jag mycket positiv till idén, men det är ju fler som ska säga sitt, påpekar Lisbeth.
Paret van der Lem har varit på Öland i samma ärende tre gånger tidigare och på en karta visar de utformningen av området som ligger ett hundratal meter öster om den norra delen av flygfältet och ett stycke från Dammen. Därifrån ska en taxibana gå ut till landningsbanan, och sedan är det bara att dra på gas och lyfta.
– En poäng i sammanhanget är att de boende får betala en slant för att nyttja flygfältet. Ska Borglandas verksamhet fortsätta måste man ju också få in pengar, säger Ruud.
TVÅ PROJEKT PÅ GÅNG
För närvarande har Scanparks två projekt på gång i Sverige.
– Vid Ulfshyttans herrgård i Säters kommun i Dalarna har vi köpt 45 hektar mark intill Ulvsjön och där ska det byggas en ”lake park” med 65 hus - och på sikt kanske också ett flygfält. Men vi planerar också en air park i anslutning till ett befintligt flygfält i Småland. Kommunen där är positiv till en sådan satsning, men eftersom inga politiska beslut ännu är fattade vill vi ligga lite lågt med var det är beläget, berättar Nicole.
När det gäller Borglanda i övrigt så har man sytt ihop en ny organisation för flygfältet, som hittills drivits av Ölands Motorklubb och där själva flygintresset kanske inte är så stort. På Borglanda finns också Ölands Flygklubb, med eget flygplan och egen hangar, och ytterligare några hangarer för de ultralätta flygplan som fler och fler skaffar sig. Och kontentan av detta är att man bildat en flygsektion som ska ansvara för fältets drift och underhåll.
ROLF NILSSON
Läs merom flera air park-projekt i artikeln Air park – framtidens boende. Vill du veta mer om ScanParks projekt hänvisar vi till företagets hemsida www.scanparks.eu.