Förlorar 200 000 på Ötabs konkurs
KALMAR
Destination Kalmar garanterar hotell och andra leverantörer som bokats via Kalmars hemsida och täcker för konkursförlusten.
Destination Kalmar tar också idag över den roll som Ötab hade tagit på sig när det gäller nätbokningen för turisterna. Men det gäller bara Kalmars turism och Glasriket i dagsläget och därmed inte Öland.
Den rollen som Visit.se som tekniska arrangörer och ekonomiska administratörer tar vi nu över. Vi har varit i Göteborg och talat med de som har hand om portalen och nu tar vi över nätbokningarna för Kalmars och Glasrikets räkning. Vi räknar med att det ska kunna gå och boka redan under helgen, säger Wiola Hägglöf turistchef i Kalmar som beklagar Ötabs konkurs inte minst med tanke på personal och samarbetspartners.
Det är klart att Ötabs konkurs påverkar oss. Ötab har ju skött vår ekonomi och våra leverantörer förlorade i konkursen. Vi tror att de senaste leverantörerna fick betalt i de sista dagarna i augusti.
Wiola Hägglöf och hennes kollegor i Kalmar har pratat med alla leverantörer från Kalmars horisont de senaste dagarna, de som förlorat via bokningar på Kalmarportalens hemsida.
Totalt rör det sig om storleksordningen 200 000 kronor. Framför allt gäller det hotell, men det kan handla om några stuguthyrare också.
Vi kommer att hålla våra leverantörer skadelösa och det betyder att Destination Kalmar hanterar kostnader för dem som inte täcks upp i hanteringen av konkursen, säger Wiola Hägglöf och hon tror också utan att ha förankrat det med styrelsen att om Öland vill så kan det öländska näringslivet hoppa på Kalmars bokningssajt.
Johan Persson (S), är ordförande i Destination Kalmars styrelse. Han tycker att det är beklagligt att Öland inte rullar på i rätt riktning. Han fick signaler om det dåliga ekonomiska läget i förra veckan. Kalmar har satsat runt tre miljoner kronor på portalen Kalmar.com, ett projekt som skulle vara klart till årsskiftet och som nu fungerar väl. Han tror att nyckeln till framgång för turismverksamheten är att kommunen, näringslivet och turismbolaget sitter vid samma bord.
Något är det som skaver på Öland. Åke Andersson, VD för Destination Kalmar, och turistchefen Wiola Hägglöf för dialog med näringsidkare dagligen och det behövs. Vi har 50 företag som är partners.
Att bygga Destination Kalmar och göra om staden till turiststad har till dags dato kostat kommunen 100 miljoner kronor och för näringen lika mycket under en tioårsperiod.
Vi behöver vara flera starka aktörer för konkurrensen är stenhård. Vi rullar på som vanligt.
Johan Persson hoppas att Öland snart är på benen igen och hans vice ordförande i styrelsen för Destination Kalmar Göran Häggfors (m) beklagar de snabba kasten som Ötab ställt dem inför.
Jag ser fram emot en fullständig redovisning av vad som hänt. Det här kom väldigt överraskande och vi har inte haft kännedom att situationen var så här dålig, säger Göran Häggfors.
Åke Andersson, VD för Destination Kalmar, delar Johan Persson synsätt när det gäller framgång för turistnäringen på Öland.
Det räcker inte med att ha en turistbyrå. Öland måste få en stark ägare när det gäller turism. Näringslivet och kommunen måste sätta sig vid samma bord och skapa tillsammans.