Företagare går samman i ett turismnätverk
Öland är ett jättestarkt varumärke, det går nog att jämföra med ABBA men nu ska vi utveckla det ännu mer, säger destinationsutvecklare Håkan Waxegård när han presenterar det nya turismnätverket som sjösätts inom kort.
Efter ett långt förberedelsearbete har Marknadsrådet och de båda kommunerna kommit fram till en gemensam turiststrategi. För att förverkliga den behöver alla krafter hjälpas åt och därför bildas nu en förening, Turismnätverket Destination Öland, där alla företag inbjuds att vara med.
Vi ska samla och ena hela näringslivet, det är vårt mål, säger Håkan Waxegård som kommer att vara ordförande i nätverket till att börja med.
Vi ska gemensamt marknadsföra Öland och nätverket ska vara en mötesplats där företagen lär känna varandra oavsett inom vilken bransch man arbetar.
Redan första året tror Anna Barkevall som är ordförande i Marknadsrådet att 400-500 företagare ska ansluta sig till nätverket och ett antal föreningar och organisationer därutöver. Varje företag och organisation kan välja vilken nivå man vill engagera sig, men Håkan Waxegård tror att man tillsammans ska få fram 1,2 miljoner att lägga på gemensam marknadsföring.
Öland ska bli känt för så mycket mer än sol och bad. Varje krona ska läggas på marknadsföring för att nå nya målgrupper för vilka Öland kan vara ett perfekt resemål året runt.
Läs mer i lördagstidningen.