Förbifarten snart verklighet
FÄRJESTADEN
Vill inte Vägverket och staten betala – tja, då får vi väl själva dra igång det hela. Ungefär så har spelet kring den nu snart 40 år gamla planen på en ringväg runt Färjestaden utvecklats.
Mörbylånga går in med två miljoner kronor för en förstudie och hoppas att resten löser sig självt. Redan under tidigt 1970-tal talades det om, och planerades, för en kringled runt Färjestaden. Åren gick, orten växte och nya villaområden täppte effektivt till de ytor där man förts tänkte sig en vägdragning. Det är under denna tid som uttrycket ”Färjestadens frimärksplanering” myntas.
OLÄMPLIGT
Bygglov delades ut till höger och vänster, lite som det hampade sig – tja, och så gick det som det gick. I dag dundrar tunga långtradare igenom otaliga rondeller (en till uppe vid Åkervägen är på gång), nedför Brovägen, igenom 30-sträckningarna vid hamnen och vidare söderut. Klart olämpligt och även farligt anser allmogen och även sakkunniga bedömare. Beslutsfattarna i Mörbylånga kommun har genom åren gjort otaliga försök att få Vägverket att inse att läget inte är trafiktekniskt optimalt för att uttrycka det försiktigt. Men från denna statliga koloss har man bara fått till svar att det inte finns några pengar och att väntetiden ligger runt 50 år eller så.
2001–2017
Att Regionförbundet blivit inblandade i länets trafikplaner har inte förbättrat läget. Nu har dock Mörbylånga kommun definitivt tröttnat på att vänta. Trots allt tal om kris och dåliga tider, avsätter man nu två miljoner kronor av egna pengar till en förstudie för projekt ”Ringled Färjestaden”, eller vad det nu kan heta.
– Den nya trafikplanen, alltså period 2011–2017, är på gång. Och för att vi överhuvud taget ska komma med på ett hörn har vi valt att själva satsa de här pengarna, förklarar kommunalrådet Kent Ingvarsson (m).
INTE 50 ÅR
Detta är nu inget löst hugskott. Hela den politiska menigheten har enhälligt sagt ja till planerna. Och därmed sällar sig Mörbylånga kommun till många andra kommuner runt om i landet, som tröttnat på Vägverkets (och därmed statens...) ständigt återkommande svar: ”Vi har inga pengar.”
Betyder nu detta att förbifarten plötsligt kan bli en realitet i närtid?
– Det kommer sannolikt att ta fem år eller så innan allt är klart för bygge. Det är mycket mark som ska lösas in och zoner som ska upprättas. Så jag tvivlar på att jag själv kommer att uppleva den här nya vägen. Men det ska i alla fall inte ta 50 år, som det sagts tidigare.
BOSTÄDER
Ytterligare ett problem som nu kan lösas genom att kommunen själv hystar upp två miljoner för en förstudie (tillsammans med Vägverket) är planering för ny bostadsområden.
– Vi har fått många propåer från markägare som vill planera för tomtavstyckning och byggande i det område där vägen sannolikt kommer att dras fram. Hittills har vi inte kunnat ta några beslut eftersom vi inte har några exakta uppgifter på var vägen ska gå. Men när väl förstudien är gjord så blir läget förstås annorlunda.