Fartkontroll på Storgatan applåderas
En applåderad fartkontroll!?
Jodå, sådana finns.
– Jättebra att ni är här, många kör alldeles för fort, fick polismännen Bo Johansson och Thomas Lönnqvist höra när de genomförde historiens första fartkontroll på Storgatan i Borgholm i dess nuvarande form av gångfartsområde.
Epitetet ”Gångfartsområde” säger egentligen allt.
– Bilisterna är i underläge, de ska lämna företrädde för gångtrafikanterna och de ska framför allt hålla en mycket låg hastighet, vi talar gångfart, med andra ord sex till åtta kilometer i timmen, säger polisman Thomas Lönnqvist.
Någon som känner igen detta i dagens Storgata i Borgholm? Där den blå skylten ”Gångfartsområde” med barn och bollekar och utmålad gatuidyll står i plåthård kontrast till verkligheten där få fotgängare vågar sticka ut foten utanför de långa raderna av parkerade bilar, risken att någon halvblind bilist kommer dundrade i 30 är nämligen inte obetydlig.
– Det har kommit en hel del klagomål om det körs för fort på Storgatan, därför gör vi detta första test. Folk kan inte det här med gångfartsområde och flera kör på som förut, av gammal vana, säger Bo Johansson medan Thomas Lönnqvist kopplar in laserkameran.
Fem minuter senare har dagens första fartsyndare fastnat, en ung mopedist tvingas böta en tusenlapp för att ha kört i 26 kilometer i timmen.
– En bilist i samma fart hade fått böta tvåtusen kronor, berättar Bo Johansson.
Något rättsligt prejudikat gällande gångfartsområde existerar ej, vilket öppnar dörren för subjektiv bedömning. När går det fort?
– Egentligen är allt över sex till åtta kilometer för fort, men vi aktar oss noga för att binda oss till en hastighet.
– I dag, säger Thomas Lönnqvist och blickar ut över den ganska öde Storgatan vars gatubild domineras av parkerade bilar, är det låg trafikintensitet och få fotgängare och då sätter vi gränsen till 20 kilometer i timmen.
– Men en dag med tät trafik och många fotgängare kan gränsen bli 15. Det är en subjektiv bedömning.
Efter en halvtimme av trafikövervakning samt hejarop och frågor från förbipasserande kan de två konstatera att få körde över 20.
– Det blev tre rapporter. I snitt körde de flesta i 10 -15 vilket egentligen är för fort, men ändå ett hyfsat betyg.
Torsdagens korta ”test” kommer att följas upp av fler kontroller.
– Vad som behövs är kontroller och information, folk har inte kläm på reglerna, säger Bo Johansson och hans påstående bekräftas direkt av två förbipasserande damer.
– Gångfartsområde? Aldrig hört talas om, säger en av dem och berättar om en ganska mödosam vandring efter gatan.
– Det där med att bilisterna ska stanna när man går över gatan fungerar inte alls. Det kom tre bilar i rad, ingen stannade!
Reglerna för gångfartsområde i korthet:
• Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart
• Fordon har väjningsplikt mot gående
• En förare av ett fordon har väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen, när föraren kommer in på en väg från ett gångfartsområde. Ett sådant exempel är korsningen Storgatan – Östra Kyrkogatan där gångfartsområdet upphör över torget.
På gångfartsområdet i övrigt gäller högerregeln.