Annons
Nyheter

Färja till Gotland nästa sommar?

Nyheter • Publicerad 10 maj 2006

ÖLAND

Sedan dagarna före jul har täta och högst inofficiella kontakter pågått mellan Borgholms kommun och Gotlandsbolaget gällande färjetrafik på rutten Visby–Grankullavik denna sommar. Efter tidvis mycket positiva signaler gick färjedrömmen på grund i förra veckan då Gotlandsbolaget drog tillbaka planerna.– Men kontakterna finns kvar, nu siktar vi på 2007, berättar Eddie Forsman, pådrivande i färjefrågan.

Annons

Efter intensivt lobbyarbete av borgholmsmoderaten Eddie Forsman har diskussionen gällande förnyad färjetrafik mellan öarna tagit rejäl fart.

– 1998 tog jag på eget initiativ kontakt med dåvarande kommunalrådet i Oskarshamn och diskuterade en koppling till Öland i Gotlands-trafiken. Från det samtalet har det rullat på med flera besök på Gotland och mängder av telefonsamtal. Diskussionen har gått i vågor, förklarar han.

2003 lyftes frågan att starta direktlinje mellan norra Öland och Visby.

– En linje helt baserad på affärsmässiga grunder och det resonemanget kom tillbaka i höstas.

garantier

Dagarna före jul, den 21 december 2005, besöker Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren Borgholm för möte med tjänstemän och politiker.

Samma dag inspekterar och godkänner tre-mannadelegationen från rederiet hamnen i Grankullavik.

Mötet i december följs upp av ett nytt i februari och tisdagen den 4 april träffar politikerna Sune Axelsson, (s), och Eddie Forsman samt planeringschefen Christer Pettersson Gotlandsbolagets och Destination Gotlands ledning. Under sammanträdet i Visby girar rederiet tvärt: för att starta färjetrafik krävs ekonomiska garantier från kommunen.

Rederiets garantikrav är i detta läge ersättning per ”tappad” passagerare om antalet underskrider 30 000. Beloppet som nämns i sammanhanget är drygt 400 kronor per passagerare.

Västervik

Annons

Gotlandsbolagets bud väcker irritation och frågan förs till kommunstyrelsen med sammanträde onsdagen den 12 april. Under stor sekretess, ärendet ger inget avtryck i protokollet, enas ledamöterna om ett motbud.

Budet kommunen ringer in till Gotlandsbolaget tisdagen efter påsk är bland annat befrielse från hamnavgift, medan kravet om passagerargaranti avvisas.

Den 27 april möts Gotlandsbolaget och kommunen ännu en gång, i Stockholm med Rikstrafiken som tredje part. Detta då även Västervik finns med i spelet om färjetrafiken och en fastlandshamn kräver tillstånd från Rikstrafiken.

Veckan efter mötet i Stockholm kommer beskedet från Visby, planerna på färjetrafik skrinläggs. Som skäl anges tidsbrist och avsaknad av besked från Rikstrafiken.

möjlighet

Eddie Forsman tror att negativt denna gång kan vändas till positivt nästa år.

– Nu siktar vi på 2007.

Han ser flera förklaringar till rederiets nyväckta intresse för trafik mellan öarna.

– Det här med upphandlingen, det tycks i nuläget inte som om Gotlandsbolaget har intresse av nytt avtal med Rikstrafiken, kan påverka. Det kan också handla om att turistkurvan går neråt för Gotland.

– Sedan är vi att antal personer som känner att kopplingen mellan Öland och Gotland måste bli starkare. Båda öarna har mycket att tjäna på en direktkoppling.

Annons

När Litorina Line körde linjen Klintehamn – Grankullavik sommaren 1997 med en mindre färja klev 35 000 passagerare ombord. Senast Gotlandsbolaget hade trafik på norra Öland, 1987, noterades 33 000 passagerare.

Kommunalrådet Lisbeth Lennartsson välkomnar eventuell färjetrafik mellan Visby och Grankullavik.

– En fantastisk möjlighet. Jag och en helt enig kommunstyrelse önskar verkligen att detta går att genomföra och att det blir långsiktigt.

MICHAEL STÅHL

michael.stahl@olandsbladet.se

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons