Nyheter

Ett dråpslag för Byxelkrok när Kassaservice-kontoret stänger

Nyheter • Publicerad 6 oktober 2008

BYXELKROK

No cash, no hope? Företagare på norra Öland och många med dem är djupt bekymrade över nedläggningen av Kassaservice-kontoret i Byxelkrok.

– Bedrövligt. Nu är det bara jag som har öppet på vintern häruppe, säger ICA-handlaren Jörgen Petersson.

I behov av kontanter? Glöm Byxelkroks-området. Med närmaste uttagsautomat i Löttorp och stängt Kassaservicekontor från och med den sista oktober måste plånboken fyllas med sedlar på annat håll, till stort besvär för såväl gammal som ung, fastboende som turist. Lägg till osäkerhet kring lantbrevbärar-servicen och många känner oro inför ett kontantlöst norra Öland.

– Post och Telestyrelsen genomför upphandling av post- och betalningstjänster för äldre och funktionshindrade i glesbygd och jag förutsätter att Byxelkroks-området innefattas. Många äldre använder sig av lantbrevbärar-service och utan sådan får de svårt att klara sig själva, säger kommunalrådet Lisbeth Lennartsson, tillika ordförande för det lokala Pensionärsrådet som skrivit till Post och Telestyrelsen och Näringsdepartementet om saken.

MINSKAD HANDEL

Skrivelsen kretsar kring tre spörsmål:

• Betaltjänster för äldre- och funktionshindrade.

• Nedläggningen av Kassaservicekontoret.

• Kontantbristens konsekvenser för företagare och turismen.

”Det finns ingen möjlighet för dess småföretagare, ej heller för närliggande livsmedelsbutik, hotell och campingplatser att ersätta den kontantbrist som kommer att uppstå som följd av nedläggningen av Kassaservicekontoret i Byxelkrok. Detta i sin tur leder till stor risk för minskad handel och därmed sämre lönsamhet för småföretagen på norra Öland”, sägs det i skrivelsen där Pensionärsrådet erfar att kontantuttagen är massivt stora under högsäsong: ”250 000–300 000 kronor per dag “.

ICA-handlaren Jörgen Petersson i Byxelkrok bekräftar företagarnas bekymmer och känner djup oro för samhällsservicen i stort.

– Det blir sämre och sämre för varje år. Skolan, dagmammorna, ingen bensin, kassaservicen stänger – allting dras härifrån och det känns inte bra precis. Nu är det bara jag som har öppet på vintern häruppe och jag kan inte hålla liv i ”Kroken” på vintrarna hur länge som helst, någonstans finns en gräns, resonerar han.

Kassaservicekontorets stängning får enligt Jörgen Petersson flera allvarliga konsekvenser.

– Företagarna i området kan inte lämna in sina dagskassor, växelhanteringen försvinner, äldre kan inte längre betala sin räkningar över disk - många gör så fortfarande, både äldre och unga – och ingen kan ta ut kontanter. Bankerna säger att kunderna kan ta ut pengar på ICA, men den volymen kan vi inte hantera i kassorna.

– Och det vi har tar slut fort om varje kund vill ha en femhundring, det kommer inte att fungera.

BLANDADE BESKED

En möjlig lösning ser Jörgen Petersson i en uttagsautomat.

– Det skulle lösa det stora problemet.

De lokala bankerna ger blandande besked i frågan.

– Inget vi funderat eller räknat på. Problemet för oss är den korta säsongen och säkerheten. Dessutom går vi mot mindre och mindre kontanthantering, säger Conny Johansson på Handelsbanken i Borgholm.

Konkurrenten och grannen har en mer positiv attityd.

– Vi tittar seriöst på frågan och räknar på det, frågan är inte ny för oss men har aktualiserats i och med kassans stängning, säger Anneli Karlsson, marknads- och kommunikationsansvarig på Ölands Bank AB.

Hon berättar att banken, med sex uttagsautomater på ön, tittar på olika alternativ.

– Ett sådant är säsongsvarianten, som på Gotland. Automaten fungerar under en period då behovet av kontanter är som störst. I Byxelkrok finns topparna under några sommarveckor och då har jag förståelse att det blir kontantbrist.

De invändningar som finns delar Ölands Bank med Handelsbanken.

– Det är en säkerhetsfråga och samtidigt jobbar vi för att få ner kontanthanteringen. Det finns också en miljöaspekt, kort är miljövänligare, säger Anneli och räknar med beslut längre fram.

– I god tid innan nästa säsong.

Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.